Nici discounturile de 10.000 de euro nu mai sunt suficiente pentru a-i convinge pe antreprenorii romani sa-si cumpere un avion
Desi au aplicat si "oferte de criza", importatorii de avioane private nu au mai reusit in acest an sa egaleze vanzarile din 2008, un an in care doi oameni de afaceri din Romania au cumparat cele mai scumpe avioane private care au fost vreodata inmatriculate la noi, pentru 60 de milioane de euro, scrie revista Business Magazin.
Bucuresti-Atena-Bucuresti-Paris-Bucuresti-oriunde in tara. E un
traseu care poate fi usor facut intr-o singura zi, atunci cand ai
un avion ce iti sta in permanenta la dispozitie. Dincolo de
valoarea simbolica, de insemn al bogatiei personale, utilitatea
unui asemenea avion este incontestabila.
Multi oameni de afaceri spun ca intre un iaht si un avion, l-ar
prefera oricand pe cel de-al doilea (bineinteles, cu exceptia
cazurilor cand la intrebare raspunde un navigator impatimit).
Un avion particular costa o mica avere, s-ar putea spune, in
conditiile in care pretul unui avion nou nu e mai mic de 200.000 de
euro. Daca mergem spre limitele superioare de pret ale acestor
"mijloace de transport privat", ajungem la sume exorbitante -
cateva milioane sau cateva zeci de milioane de euro. Pentru
aparatele de zbor luate la mana a doua, preturile sunt cu mult mai
mici, coborand chiar si la cateva zeci de mii de euro.
Pentru un muritor de rand, preturile sunt inaccesibile, insa pentru
oamenii de afaceri - pentru ca ei sunt tinta principala a celor ce
comercializeaza avioane particulare - sunt rezonabile, din moment
ce in anii trecuti numarul proprietarilor a crescut sustinut. Numai
anul trecut, doi oameni de afaceri din Romania au cumparat cele mai
scumpe avioane private care au fost vreodata inmatriculate la noi:
60 de milioane de euro.
Din 2001 si pana anul trecut, numarul avioanelor private
inmatriculate in Romania a ajuns la 84, conform statisticilor, ceea
ce inseamna aproximativ 80 de oameni de afaceri care obisnuiesc sa
zboare cu avionul propriu, pentru ca unii dintre ei detin mai mult
de un singur model.
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu -
detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectiv
cate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. Avionul
Bombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avion
privat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioane
de dolari. Alti proprietari de avioane private sunt Nelu Iordache,
proprietarul companiei aeriene Blue Air si al companiei de
constructii Romstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica
- directorul general al ECE Projektmanagement - sau creatoarea de
moda Irina Schrotter.
In multe dintre cazuri, proprietarul avionului este aceeasi
persoana care il si piloteaza, achizitia fiind nu atat o dorinta de
a avea un mijloc exclusivist de transport, cat o placere
personala.
Dat fiind ca majoritatea celor ce detin un avion privat au si
brevet de pilot, costul implicat cu angajarea unui pilot personal
este eliminat din start.
"Un singur proprietar din cei patru carora le-am vandut nu are
brevet de pilot", semnaleaza directorul operational al Cirrus
Aviation. In acest caz, proprietarul poate semna un contract cu o
companie aeriana, prin care angajeaza un pilot specializat pe tipul
de avion detinut. De anul acesta insa, potentialii cumparatori au
devenit mai retinuti. "Am fost anul acesta in discutii cu mai multi
oameni de afaceri, potentiali clienti, care erau interesati de
achizitia unui avion, dar nu s-a concretizat nimic", spune Mihai
Simonis, directorul operational al Cirrus Aviation, unic importator
al producatorului american Cirrus in Romania.
Pana acum, compania a vandut patru avioane (trei modele Cirrus SR22
si un Cirrus SR 20) unor cumparatori care au scos din buzunar intre
260.000 si 600.000 de euro. Niciunul dintre aparate n-a fost vandut
insa anul acesta, chiar daca au fost lansate si "oferte de criza".
Desi pare un concept ciudat atunci cand este asociat cu bunurile de
lux, nevoia unor oferte de criza s-a facut la fel de simtita aici
ca si pe piata produselor de masa. "Am avut discounturi si de
10.000 de euro, am incercat sa ne ajutam clientii si in gasirea
unor surse de finantare. Sunt pasi firesti pe care trebuie sa-i
facem intr-o perioada de criza", spune Simonis. Cei vizati au ramas
insa insensibili la reducerile de pret, pentru ca 10.000 de euro nu
inseamna mult, raportat la 400.000, 500.000 sau un milion de euro,
pretul avionului. "A fost si un caz, generat de criza, in care un
cumparator s-a razgandit. A pierdut avansul, iar acum Cirrus
Romania are avionul la vanzare", precizeaza Mihai Simonis.
Nu doar preturile au mai scazut insa, ci si costurile de
intretinere, care pentru un avion de clasa medie sunt surprinzator
de mici: consuma 40 de litri de AvGas - benzina de aviatie - pe
ora, chiria pentru parcarea in hangarele unui aeroport costa intre
170 si 300 de euro pe luna, in functie de locul unde este tinut -
afara sau in interior -, iar reviziile se fac la 50 si 100 de ore
de zbor si costa intre 500 si 1.500 de euro. Pana aici, costurile
sunt oarecum similare celor necesare unui bolid de lux.
Similar este si timpul de asteptare din momentul cand se face
comanda si pana cand se face livrarea - cateva luni. Poate dura mai
mult, desigur, atunci cand avioanele sunt personalizate, dar tot
mai putini romani isi mai doresc asa ceva, pentru ca orice mic
detaliu in plus, unicat, costa destul de mult. "Asa ca sunt
preferate variantele standard", precizeaza Simonis. Daca
rapiditatea, confortul si costurile relativ mici de intretinere
sunt motive serioase pentru a cumpara un avion particular,
proprietarii se plang, pe de alta parte, de taxele prea mari pe
care le percep aeroporturile din Romania la aterizari. Taxele sunt
calculate in functie de tonaj si cresc odata cu marimea si
greutatea avionului. Pentru un model Cirrus, care poate fi
considerat de talie medie, taxele de aterizare se ridica la
aproximativ 300 de euro, ceea ce este destul de mult, in conditiile
in care intr-o singura zi se pot face si trei-patru aterizari.
"Aceste taxe sunt foarte descurajante pentru proprietarii de
avioane particulare sau pentru cei care isi doresc sa cumpere unul,
pentru ca sunt nejustificate. Pe aeroporturile din Germania sau din
Grecia, spre exemplu, taxele de aterizare sunt de 10 ori mai mici
decat la noi", spune Radu Merica, proprietarul unui Cirrus N124
CR.
Aparatele fabricate de producatorul Cirrus sunt dotate cu parasuta
proprie, care se deschide deasupra avionului, atunci cand acesta
este in pericolul de a nu mai ajunge altfel in siguranta la sol, si
il ajuta sa planeze usor si sa aterizeze in siguranta. "Nu-mi
amintesc insa decat de un singur caz cand s-a folosit parasuta de
urgenta", enunta Simonis.
Unele dintre cele mai scumpe avioane particulare fabricate au
dormitor, baie proprie, sala de conferinta si spatiu dedicat
special pentru luarea mesei. Capacitatea este intre 24 si 63 de
persoane, fara cele trei-sase locuri dedicate echipajului de bord.
Una dintre cele mai mari aeronave are o suprafata utilizabila de 75
de metri patrati, adica echivalentul unui apartament cu doua sau
trei camere. Cel mai scump aparat de zbor particular vandut pana
acum este Gulfstream V-SP, care a costat 45 de milioane de
dolari.
Chiar daca vanzarile propriu-zise au trenat anul acesta, norocul
celor de la Cirrus a fost ca s-a mentinut constanta activitatea de
aerotaxi, in special pe segmentul corporate. "Inchiriem aeronavele
companiilor care fac deplasari sau au evenimente prin tara. Din
fericire, avem cam sase, sapte ore de zbor pe saptamana si a ramas
cam singura activitate care ne tine in picioare", enunta Simonis.
Pretul unei ore de zbor este de 250 de euro, fara TVA, ceea ce
inseamna incasari de 1.500-1.750 de euro pe luna, fara TVA.
In momentul de fata, mai multe companii de aerotaxi opereaza in
Romania, atat autohtone - Direct Aero Services, detinuta de omul de
afaceri Nelu Iordache, cat si straine precum Mia Airlines sau
NetJets, compania miliardarului american Warren Buffett.
Nu oricine isi permite
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu -
detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectiv
cate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. Avionul
Bombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avion
privat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioane
de dolari.
Alti proprietari de avioane sunt Nelu Iordache, proprietarul
companiei aeriene Blue Air si al companiei de constructii
Romstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica - directorul
general al ECE Projektmanagement - sau creatoarea de moda Irina
Schrotter.
Cititi mai mult pe www.businessmagazin.ro