Nici discounturile de 10.000 de euro nu mai sunt suficiente pentru a-i convinge pe antreprenorii romani sa-si cumpere un avion

Autor: Ana Raduta 03.11.2009

Desi au aplicat si "oferte de criza", importatorii de avioane private nu au mai reusit in acest an sa egaleze vanzarile din 2008, un an in care doi oameni de afaceri din Romania au cumparat cele mai scumpe avioane private care au fost vreodata inmatriculate la noi, pentru 60 de milioane de euro, scrie revista Business Magazin.



Bucuresti-Atena-Bucuresti-Paris-Bucuresti-oriunde in tara. E un traseu care poate fi usor facut intr-o singura zi, atunci cand ai un avion ce iti sta in permanenta la dispozitie. Dincolo de valoarea simbolica, de insemn al bogatiei personale, utilitatea unui asemenea avion este incontestabila.
Multi oameni de afaceri spun ca intre un iaht si un avion, l-ar prefera oricand pe cel de-al doilea (bineinteles, cu exceptia cazurilor cand la intrebare raspunde un navigator impatimit).
Un avion particular costa o mica avere, s-ar putea spune, in conditiile in care pretul unui avion nou nu e mai mic de 200.000 de euro. Daca mergem spre limitele superioare de pret ale acestor "mijloace de transport privat", ajungem la sume exorbitante - cateva milioane sau cateva zeci de milioane de euro. Pentru aparatele de zbor luate la mana a doua, preturile sunt cu mult mai mici, coborand chiar si la cateva zeci de mii de euro.
Pentru un muritor de rand, preturile sunt inaccesibile, insa pentru oamenii de afaceri - pentru ca ei sunt tinta principala a celor ce comercializeaza avioane particulare - sunt rezonabile, din moment ce in anii trecuti numarul proprietarilor a crescut sustinut. Numai anul trecut, doi oameni de afaceri din Romania au cumparat cele mai scumpe avioane private care au fost vreodata inmatriculate la noi: 60 de milioane de euro.
Din 2001 si pana anul trecut, numarul avioanelor private inmatriculate in Romania a ajuns la 84, conform statisticilor, ceea ce inseamna aproximativ 80 de oameni de afaceri care obisnuiesc sa zboare cu avionul propriu, pentru ca unii dintre ei detin mai mult de un singur model.
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu - detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectiv cate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. Avionul Bombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avion privat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioane de dolari. Alti proprietari de avioane private sunt Nelu Iordache, proprietarul companiei aeriene Blue Air si al companiei de constructii Romstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica - directorul general al ECE Projektmanagement - sau creatoarea de moda Irina Schrotter.
In multe dintre cazuri, proprietarul avionului este aceeasi persoana care il si piloteaza, achizitia fiind nu atat o dorinta de a avea un mijloc exclusivist de transport, cat o placere personala.
Dat fiind ca majoritatea celor ce detin un avion privat au si brevet de pilot, costul implicat cu angajarea unui pilot personal este eliminat din start.
"Un singur proprietar din cei patru carora le-am vandut nu are brevet de pilot", semnaleaza directorul operational al Cirrus Aviation. In acest caz, proprietarul poate semna un contract cu o companie aeriana, prin care angajeaza un pilot specializat pe tipul de avion detinut. De anul acesta insa, potentialii cumparatori au devenit mai retinuti. "Am fost anul acesta in discutii cu mai multi oameni de afaceri, potentiali clienti, care erau interesati de achizitia unui avion, dar nu s-a concretizat nimic", spune Mihai Simonis, directorul operational al Cirrus Aviation, unic importator al producatorului american Cirrus in Romania.
Pana acum, compania a vandut patru avioane (trei modele Cirrus SR22 si un Cirrus SR 20) unor cumparatori care au scos din buzunar intre 260.000 si 600.000 de euro. Niciunul dintre aparate n-a fost vandut insa anul acesta, chiar daca au fost lansate si "oferte de criza". Desi pare un concept ciudat atunci cand este asociat cu bunurile de lux, nevoia unor oferte de criza s-a facut la fel de simtita aici ca si pe piata produselor de masa. "Am avut discounturi si de 10.000 de euro, am incercat sa ne ajutam clientii si in gasirea unor surse de finantare. Sunt pasi firesti pe care trebuie sa-i facem intr-o perioada de criza", spune Simonis. Cei vizati au ramas insa insensibili la reducerile de pret, pentru ca 10.000 de euro nu inseamna mult, raportat la 400.000, 500.000 sau un milion de euro, pretul avionului. "A fost si un caz, generat de criza, in care un cumparator s-a razgandit. A pierdut avansul, iar acum Cirrus Romania are avionul la vanzare", precizeaza Mihai Simonis.
Nu doar preturile au mai scazut insa, ci si costurile de intretinere, care pentru un avion de clasa medie sunt surprinzator de mici: consuma 40 de litri de AvGas - benzina de aviatie - pe ora, chiria pentru parcarea in hangarele unui aeroport costa intre 170 si 300 de euro pe luna, in functie de locul unde este tinut - afara sau in interior -, iar reviziile se fac la 50 si 100 de ore de zbor si costa intre 500 si 1.500 de euro. Pana aici, costurile sunt oarecum similare celor necesare unui bolid de lux.
Similar este si timpul de asteptare din momentul cand se face comanda si pana cand se face livrarea - cateva luni. Poate dura mai mult, desigur, atunci cand avioanele sunt personalizate, dar tot mai putini romani isi mai doresc asa ceva, pentru ca orice mic detaliu in plus, unicat, costa destul de mult. "Asa ca sunt preferate variantele standard", precizeaza Simonis. Daca rapiditatea, confortul si costurile relativ mici de intretinere sunt motive serioase pentru a cumpara un avion particular, proprietarii se plang, pe de alta parte, de taxele prea mari pe care le percep aeroporturile din Romania la aterizari. Taxele sunt calculate in functie de tonaj si cresc odata cu marimea si greutatea avionului. Pentru un model Cirrus, care poate fi considerat de talie medie, taxele de aterizare se ridica la aproximativ 300 de euro, ceea ce este destul de mult, in conditiile in care intr-o singura zi se pot face si trei-patru aterizari. "Aceste taxe sunt foarte descurajante pentru proprietarii de avioane particulare sau pentru cei care isi doresc sa cumpere unul, pentru ca sunt nejustificate. Pe aeroporturile din Germania sau din Grecia, spre exemplu, taxele de aterizare sunt de 10 ori mai mici decat la noi", spune Radu Merica, proprietarul unui Cirrus N124 CR.
Aparatele fabricate de producatorul Cirrus sunt dotate cu parasuta proprie, care se deschide deasupra avionului, atunci cand acesta este in pericolul de a nu mai ajunge altfel in siguranta la sol, si il ajuta sa planeze usor si sa aterizeze in siguranta. "Nu-mi amintesc insa decat de un singur caz cand s-a folosit parasuta de urgenta", enunta Simonis.
Unele dintre cele mai scumpe avioane particulare fabricate au dormitor, baie proprie, sala de conferinta si spatiu dedicat special pentru luarea mesei. Capacitatea este intre 24 si 63 de persoane, fara cele trei-sase locuri dedicate echipajului de bord. Una dintre cele mai mari aeronave are o suprafata utilizabila de 75 de metri patrati, adica echivalentul unui apartament cu doua sau trei camere. Cel mai scump aparat de zbor particular vandut pana acum este Gulfstream V-SP, care a costat 45 de milioane de dolari.
Chiar daca vanzarile propriu-zise au trenat anul acesta, norocul celor de la Cirrus a fost ca s-a mentinut constanta activitatea de aerotaxi, in special pe segmentul corporate. "Inchiriem aeronavele companiilor care fac deplasari sau au evenimente prin tara. Din fericire, avem cam sase, sapte ore de zbor pe saptamana si a ramas cam singura activitate care ne tine in picioare", enunta Simonis. Pretul unei ore de zbor este de 250 de euro, fara TVA, ceea ce inseamna incasari de 1.500-1.750 de euro pe luna, fara TVA.
In momentul de fata, mai multe companii de aerotaxi opereaza in Romania, atat autohtone - Direct Aero Services, detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, cat si straine precum Mia Airlines sau NetJets, compania miliardarului american Warren Buffett.

Nu oricine isi permite
Doi dintre cei mai bogati romani - Ion Tiriac si Dinu Patriciu - detin cate un Bombardier Global 5000 si un Eclipse 500, respectiv cate un Bombardier Challenger si un Cessna Citation Excel. Avionul Bombardier Global 5000 este, de altfel, si cel mai scump avion privat detinut de un roman, iar pretul sau depaseste 40 de milioane de dolari.
Alti proprietari de avioane sunt Nelu Iordache, proprietarul companiei aeriene Blue Air si al companiei de constructii Romstrade, Viorel Catarama, Ovidiu Tender, Radu Merica - directorul general al ECE Projektmanagement - sau creatoarea de moda Irina Schrotter.

Cititi mai mult pe www.businessmagazin.ro