Ziarele din Franta vor sa-i atraga pe tineri in randul cititorilor

Autor: Catalina Apostoiu 01.11.2009

Ziarele pun in aplicare o varietate de metode pentru a stavili scaderea numarului de cititori care pare sa nu se mai opreasca, scrie The New York Times. Acum, Franta incearca o noua abordare, si anume acordarea de ziare gratuite cititorilor tineri in incercarea de a-i transforma pe acestia in clienti obisnuiti.
Guvernul francez a anuntat recent planuri detaliate privitoare la un proiect denumit "Ziarul meu gratuit", conform caruia tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani li se va oferi un abonament gratuit, pe un an, la un ziar ales de acestia. "Recastigarea tinerilor cititori este esentiala pentru supravietuirea financiara a presei si pentru dimensiunea civica a acesteia", a declarat ministrul francez al culturii, FrŽdŽric Mitterand.
Proiectul face parte dintr-o serie de masuri, incluzand subventii financiare, anuntate de guvernul francez in iarna anului trecut, in urma studierii problemelor cu care se confrunta industria ziarelor.
Desi ziarele din aproape toate regiunile lumii dezvoltate sunt in criza, afectate fiind de declinul publicitatii si reorientarea cititorilor catre sursele de stiri online, problemele sunt deosebit de grave in Franta. Raportat la cap de locuitor, in Franta se vand aproximativ jumatate din numarul ziarelor vandute in Marea Britanie sau Germania, conform Asociatiei Mondiale a Ziarelor si Editorilor de Stiri din Paris.
In Franta, audienta este foarte scazuta in randul tinerilor. Conform unui studiu guvernamental, numai 10% din tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani au citit un cotidian cu plata in 2007, in scadere de la 20% cu un deceniu in urma.
Aproximativ 60 de publicatii participa la noul proiect. Pe langa ziare ca Le Monde si Le Figaro, printre acestea se numara atat o varietate de publicatii locale, cat si International Herald Tribune cu sediul in Paris, editia mondiala a The New York Times. Chiar si L'Equipe, un popular cotidian de sport, participa in cadrul proiectului.
Costurile proiectului sunt suportate de ziare si de stat, guvernul alocand 15 mil. euro, pe o perioada de trei ani.
Guvernul a anuntat ca 30.000 de oameni s-au inregistrat deja pentru abonamente gratuite; un website special urmand a fi disponibil in curand pentru a accelera procesul.
Emmanuel Schwartzenberg, fost editor media al Le Figaro, care a scris despre problemele cu care se confrunta presa franceza, a declarat ca este sceptic cu privire la proiect. Intr-o perioada in care publicitatea inregistreaza un declin dramatic, ziarele ar trebui in schimb sa incerce sa gaseasca modalitati de a atrage mai multe venituri de la cititori, a declarat el.