FESTIVAL/ Marele Jazz
Autor:
Virgil Oprina
28.10.2009
Desi atât numarul cât si calitatea concertelor din larga arie stilistica denumita jazz-rock este in continua crestere, pentru bucuresteni - cel putin - "Bucharest Masters of Jazz Festival" reprezinta momentul de vârf al anului. Si in acest an, calitatea artistilor invitati a bucurat pe toata lumea care a asistat la concerte, fie ei profesionisti sau melomani.
In mod paradoxal, tocmai aceasta
revarsare de fantezie armonica, de explozii ritmice, cu sau fara
intârziere, a adus o nota de rigoare unor zile in care incredibilul
politic si stupefactia sociala sunt starile care au dominat cel
putin discursul mediatic. Cele trei zile ale festivalului organizat
de Media Services Events care au fost gazduite si la aceasta editie
de Sala Mare a Palatului - o sala foarte potrivita pentru acest gen
de concerte - au cuprins cinci recitaluri adunând la Bucuresti nume
importante ale jazz-ului mondial. Richard Bona si Eliane Elias,
Power of Three - Chick Corea, Lenny White, Stanley Clarke , Mike
Stern Band si Branford Marsalis Quartet si Jan Garbarek Group
(spectacol care va avea loc pe data de 25 noiembrie) reprezinta o
colectie de vedete ale genului pe care cei care au dorit si au
putut, le-au vazut si ascultat pe viu pentru prima data in România,
exceptie facând Chick Corea, devenit un adevarat guest star al
festivalului, si Mike Stern.
Cam acestea sunt faptele. La
acestea, pentru ca mesajul jurnalistic sa fie complet, trebuie
mentionat faptul ca media biletelor vândute pe concert a
reprezentat aproape doua treimi din capacitatea de 2.500 de locuri,
iar ca stângaciile organizatorice - ma refer la cele de ordin
tehnic (iluminare, sunet) - nu au lipsit, nu de alta, dar
altminteri, datorita valorii confirmate a artistilor, chiar am fi
putut ca, timp de trei zile, pentru doua ore si jumatate, sa uitam
unde ne aflam.
Dar despre ceea ce au trait si
simtit cei mai multi dintre cei prezenti in sala merita de fapt sa
vorbim. Din fericire, fiecare artist a reusit, alegând cai diferite
si nu intotdeauna pe cele mai usoare, sa comunice cu sala in sensul
emotional cel mai autentic. Au fost aproape de toate. De la
universul african care a dominat demonstratia unui auz muzical
rarisim, cum a fost cazul lui Richard Bona, trecând printr-o zona
de eleganta plina de virilitate a unui latino-jazz autentic alaturi
de Eliane Elias, si ajungând la adânci introspectii modale
alaturate unei virtuozitati de o seninatate si bucurie aproape
juvenila marca Power of Three - Chick Corea, Lenny White, Stanley
Clarke sau la etalarea unor mereu noi fatete ale aceluiasi pattern
cultural nord american exemplar oferite publicului de Mike Stern
Band si Branford Marsalis Quartet.
Am remarcat cu bucurie si de
aceasta data numarul mare al muzicienilor români - mai mult din
zonele stilistice adiacente jazz-ului - veniti sa se bucure sincer
de concertele acestui festival. Mult prea putine figuri din lumea
propriu zisa a jazz-ului autohton au avut insa "bani de bilet"
pentru ai vedea la lucru pe colegii lor "din
strainatate".
Cum insa comparatia cu ceea ce
se intâmpla la noi nu isi are locul, sa mai spunem ca bucuria nu
ne-a fost stricata nici la aceasta editie de pianul pe care cu
generozitate Chick Corea a acceptat, iata, din nou sa cânte desi nu
se ridica la nivelul nici unui pian pe care acest important
gânditor al muzicii contemporane are ocazia sa puna mâna,
indiferent de tara in care se afla (poate ar fi fost potrivit sa i
se puna la dispozitie noul pian al festivalului Enescu). De
asemenea, nici intâmplari ilare precum anuntul de chemare a
spectatorilor din pauza, pornit la volum maxim pe mijlocul unui
solo al lui Stanley Clarke sau microfoniile - pentru nostalgicii
anilor '90 care l-au "surprins" pe Richard Bona nu au reusit sa ne
altereze entuziasmul.
Cântat in acest fel, jazz-ul
este o lectie de viata menita sa inspire chiar si cele mai
refractare firi. Nu mi-am putut da seama daca procentul publicului
nou a fost mai mare sau nu la acest festival. Am vazut in schimb
copii de la cinci la doisprezece ani care au stat pâna la sfârsit
fara a fi amenintati de parinti sau purtati pe brate in mrejele lui
Orfeu la iesirea din sala. Altminteri publicul - asa cum se va
intâmpla si se intâmpla peste tot in lume - a primit dupa puteri
ceea ce a dorit, fie ca a fost vorba despre efecte, poleiala si
"armonii frumoase pe melodii cunoscute", sau despre provocari
intelectuale venite din partea unor muzicieni care au impartasit o
parte din cautarile lor unor spectatori cu preocupari asemanatoare,
fie ele muzicale sau nu.
Oricum, bucuria a fost sincera
din partea tuturor. Abia astepam Marele Jazz de la
anul.