Scaderea pietei auto atrage si cele mai “sinucigase” preturi

Autor: Bogdan Alecu 05.10.2009

Reorientarea pietei auto locale catre masini mai mici si mai ieftine a dus la acumularea de stocuri in special pentru automobile-le de teren si cele premium, care potrivit unei analize a ZF inca se mai comercializeaza cu discounturi chiar si de pana la 50%.

"Au existat oferte de pret sinucigase in piata, chiar daca parea justificat sa faci reduceri pentru a scapa de stocuri. Aceste reduceri de preturi nu fac bine importatorului, pentru ca nu-si mai poate sustine din marjele Campaniile de discounturi nu au fost la fel de agresive in cazul marcilor premium precum in cel al marcilor de volum operationale dezvoltarea, nici dealerul pentru ca nu isi mai plateste datoriile pe care le are la banca, si nici cumparatorului final", a subliniat Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Cel mai mare discount, de aproape 50%, disponibil in aceasta vara a fost pentru SUV-ul Citro'n C-Crosser, realizat pe platforma tehnica a lui Mitsubishi Outlander, care dispune de un motor pe benzina de 2,4 litri. Dupa epuizarea stocului acestuia, s-a continuat reducerea de 5.500 de euro pentru motorizarea diesel de 2,2 litri. Pe de alta parte, cel mai mic discount, de 7%, il avea Skoda Octavia, tot cu un motor pe benzina, dar de aceasta data de 1,6 litri. In prezent, in cazul marcii Skoda nu se mai promoveaza reducerile, ci ofertele de editii speciale.

"Este dificil ca o marca sa renunte "pe loc" la campaniile de reduceri. Se va iesi destul de greu din aceasta 'spirala' a discounturilor", a spus Mihai Bordeanu, directorul Lexus pe regiunea balcanica.

"In prezent mai fac discounturi cei care au presiune pe volum si nu sunt concentrati pe profitabilitate. Pe piata nu mai sunt atat de mari stocurile cum au fost in prima jumatate, dar totusi inca sunt", a spus Bordeanu.

In cazul modelelor din segmentul inferior de pret, cele mai mari reduceri se intalnesc acum la modelele fie aflate pe stoc din 2008, fie pe final de cariera. Spre exemplu, Chevrolet Lacetti, care in august beneficia de un discount de aproape 40%, in conditiile in care modelul Cruze, care il inlocuieste, este deja disponibil pe piata, acum are o reducere de aproximativ 20%. In gama Fiat, modelele Bravo din 2008 au un discount de peste 25%, in cazul versiunii de baza a acestuia.

Spre deosebire de prima jumatate a anului, exista modele pentru care nu mai sunt in derulare campanii de reduceri, pe masura ce stocurile acestora au ajuns la un nivel optim. Spre exemplu, Hyundai are in continuare campanie de reduceri de preturi la SUV-ul full-size Veracruz, dar nu si pentru Santa Fe.

"Campanii de discounturi se intalnesc in prezent cu precadere la SUV-uri. Vanzarile acestora au scazut mai mult decat piata si s-au acumulat stocuri. In plus SUV-urile nu se vand pentru ca nu se acorda finantare pentru acestea decat foarte greu, nu pentru ca nu sunt discounturi", a subliniat Viorel Niculescu, care acum detine dealerul ATT care comercializeaza modele Land Rover si Jaguar.

In cadrul campaniilor de discounturi sunt disponibile inclusiv automobile din segmentul exclusivist. Astfel, cu 85.000 de euro fara TVA se poate achizitiona un Audi R8 "din stoc", al carui pret de lista ar fi de 92.224 de euro.

In cazul Lexus, pe de alta parte, dealerii nu comunica discounturi, decat individual, potrivit declaratiilor directorului marcii.

In a doua jumatate a anului, jucatorii din piata se asteapta ca preturile la masini sa ramana in mare parte ca in primul semestru, insa diferenta o va face nivelul de echipare.

In primul semestru al acestui an vanzarile de autoturisme au inregistrat un declin de 51% potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, la un nivel de 70.610 de unitati, dar potrivit vicepresedintelui Asociatiei declinul real a fost undeva la 58%, diferenta fiind reprezentata de autoturisme din stoc vandute la export, in special in Germania.