Ce ar fi obtinut Groupama daca incepea un business de la zero cu suma investita in achizitii
Autor:
Angela Placinta
30.09.2009
Investitia realizata de Groupama in industria asigurarilor
este una dintre cele mai mari din sectorul financiar, fiind
depasita doar de suma platita de austriecii de la Erste pentru cea
mai mare banca de pe piata locala, BCR.
Odata cu cea mai mare lansare de anul acesta din piata
asigurarilor, cea a companiei Groupama Asigurari, grupul francez a
anuntat si suma investita pe piata locala: 600 mil. euro, bani cu
care au castigat locul trei in aceasta industrie.
Ce ar fi obtinut daca ar fi inceput un business de la zero cu
acesti bani?
"Intotdeauna exista dezbaterea achizitie versus greenfield
(construirea unei afaceri de la zero - n.r.). Daca vrei sa obtii
mult intr-un timp foarte scurt, mergi pe achizitie. Groupama a
castigat timp pretios in acest fel, pentru ca altfel trebuia sa
angajeze cateva sute de oameni, top management, sa construiasca o
retea de vanzare, nu e chiar simplu", sustine Marian Tescaru,
managing partner al casei de investment banking Altria
Capital.
Groupama, cu afaceri de peste 16 mld. euro anul trecut la
nivel international, este unul dintre cei mai agresivi investitori
din piata asigurarilor, cu trei achizitii la activ: BT Asigurari,
Asiban si OTP Garancia. Cele trei companii au fost cumparate in mai
putin de un an, intre sfarsitul lui 2007 si mijlocul lui 2008, cu
450 mil. euro. Pentru BT Asigurari francezii au platit 100 mil.
euro, iar pentru Asiban 350 mil. euro, ultima fiind o
tranzactie-record pentru piata locala, avand in vedere ca Asiban a
fost evaluata la dublul primelor brute subscrise (principalul
indicator din asigurari, care arata volumul afacerii).
Dupa achizitii, francezii au mai cheltuit 128 mil. euro pentru
acoperirea pierderilor celor trei asiguratori. Recent Asiban a
fuzionat cu BT Asigurari, iar pe piata a aparut o noua companie:
Groupama Asigurari, care pana la sfarsitul anului va absorbi OTP
Garancia.
"Cu 600 de milioane de euro poti construi o afacere de la
zero, dar dureaza mult pana iti creezi un portofoliu de clienti si
construiesti o retea de vanzari. Cred ca prin aceste achizitii
Groupama a castigat in primul rand timp", afirma Cristian Fugaciu,
directorul general al brokerului de asigurari Marsh.
Doru Lionachescu, partener principal al firmei Capital
Partners, care a consiliat Banca Trasilvania la vanzarea BT
Asigurari catre Groupama, considera ca nici cu o investitie mai
mare francezii nu ar fi obtinut pozitia pe care o au acum daca nu
mizau pe achizitii.
"Decizia de a face o achizitie este complet diferita de cea de
a incepe un business de la zero. Nici cu un miliard de euro nu ar
fi pornit de la zero un business de anvergura celor trei companii
pe care le-au cumparat si nu ar fi ajuns printre lideri nici macar
in zece ani. Daca pentru ei au facut sens achizitiile, pretul a
devenit un aspect secundar, pentru ca Groupama avea cash, nu s-a
imprumutat pentru aceste operatiuni. Chiar daca te cheama Groupama,
nu ai cum sa cresti de la zero daca nu ai canale de distributie,
care sunt esentiale in asigurari", spune Lionachescu.
Francezii au preluat Asiban de la patru banci (BCR, BRD, Banca
Transilvania si CEC), prin intermediul carora urmeaza sa isi
distribuie produsele. Achizitia a trei companii de asigurari si
comasarea lor intr-o singura entitate a presupus armonizarea a trei
stiluri de lucru si echipe de management diferite.
Pe profit in cel mult doi ani
Jean Azema, directorul executiv al grupului francez, spune ca
cel tarziu in 2011 Groupama Asigurari va trece pe profit.
"In 2010-2011 activitatea din Romania va trece pe profit.
Piata asigurarilor are un potential important de crestere si vom
continua sa investim aici", afirma Azema. Chiar daca ar fi reusit
sa prevada amploarea crizei economice, ar fi investit la fel de
mult in achizitii.
"In niciun caz nu ne-am fi schimbat decizia. Pretul pe care
l-am platit este corelat cu perspectivele viitoare ale pietei de
asigurari din Romania."
Prin crearea Groupama Asigurari, francezii au renuntat la doua
branduri cunoscute pe piata locala: Asiban si BT Asigurari, in
conditiile in care multi investitori straini cumpara companii
locale si pentru brandul pe care il au acestea.
"Asiguratorii au politici diferite. In timp ce Groupama si-a
impus propriul nume si a realizat o fuziune, Vienna Insurance a
pastrat atat numele locale, cat si companiile separat. Pe termen
lung cred insa ca un brand international este o decizie mai buna
decat un nume local", considera Fugaciu de la Marsh.
Vienna Insurance este cel mai mare grup de asigurari la nivel
local, cu cinci companii in portofoliu: Omniasig, Asirom, BCR
Asigurari, BCR Viata si Omniasig Life.
Una dintre cele mai mari investitii
Suma cheltuita de francezi pentru a castiga o pozitie
importanta pe piata locala este una dintre cele mai mari investitii
din sectorul financiar. Doar in cazul preluarii BCR de catre Erste
suma a fost mai mare, de 3,75 mld. euro. In cazul preluarii Bancii
Agricole de catre Raiffeisen Bank valoarea tranzactiei a fost de
circa 50 mil. de dolari, iar la achizitia BRD de catre francezii de
la Societe Generale tranzactia s-a ridicat la aproximativ 200 mil.
dolari. Vienna Isurance a platit circa 244 mil. euro pentru cele
doua companii de asigurari ale BCR si inca aproximativ 150 mil.
euro pentru Omniasig si Asirom, dar achizitiile au fost realizate
intr-o perioada mai lunga de timp.