Ce ar fi obtinut Groupama daca incepea un business de la zero cu suma investita in achizitii

Autor: Angela Placinta 30.09.2009
Investitia realizata de Groupama in industria asigurarilor este una dintre cele mai mari din sectorul financiar, fiind depasita doar de suma platita de austriecii de la Erste pentru cea mai mare banca de pe piata locala, BCR.


Odata cu cea mai mare lansare de anul acesta din piata asigurarilor, cea a companiei Groupama Asigurari, grupul francez a anuntat si suma investita pe piata locala: 600 mil. euro, bani cu care au castigat locul trei in aceasta industrie.
Ce ar fi obtinut daca ar fi inceput un business de la zero cu acesti bani?
"Intotdeauna exista dezbaterea achizitie versus greenfield (construirea unei afaceri de la zero - n.r.). Daca vrei sa obtii mult intr-un timp foarte scurt, mergi pe achizitie. Groupama a castigat timp pretios in acest fel, pentru ca altfel trebuia sa angajeze cateva sute de oameni, top management, sa construiasca o retea de vanzare, nu e chiar simplu", sustine Marian Tescaru, managing partner al casei de investment banking Altria Capital.
Groupama, cu afaceri de peste 16 mld. euro anul trecut la nivel international, este unul dintre cei mai agresivi investitori din piata asigurarilor, cu trei achizitii la activ: BT Asigurari, Asiban si OTP Garancia. Cele trei companii au fost cumparate in mai putin de un an, intre sfarsitul lui 2007 si mijlocul lui 2008, cu 450 mil. euro. Pentru BT Asigurari francezii au platit 100 mil. euro, iar pentru Asiban 350 mil. euro, ultima fiind o tranzactie-record pentru piata locala, avand in vedere ca Asiban a fost evaluata la dublul primelor brute subscrise (principalul indicator din asigurari, care arata volumul afacerii).
Dupa achizitii, francezii au mai cheltuit 128 mil. euro pentru acoperirea pierderilor celor trei asiguratori. Recent Asiban a fuzionat cu BT Asigurari, iar pe piata a aparut o noua companie: Groupama Asigurari, care pana la sfarsitul anului va absorbi OTP Garancia.
"Cu 600 de milioane de euro poti construi o afacere de la zero, dar dureaza mult pana iti creezi un portofoliu de clienti si construiesti o retea de vanzari. Cred ca prin aceste achizitii Groupama a castigat in primul rand timp", afirma Cristian Fugaciu, directorul general al brokerului de asigurari Marsh.
Doru Lionachescu, partener principal al firmei Capital Partners, care a consiliat Banca Trasilvania la vanzarea BT Asigurari catre Groupama, considera ca nici cu o investitie mai mare francezii nu ar fi obtinut pozitia pe care o au acum daca nu mizau pe achizitii.
"Decizia de a face o achizitie este complet diferita de cea de a incepe un business de la zero. Nici cu un miliard de euro nu ar fi pornit de la zero un business de anvergura celor trei companii pe care le-au cumparat si nu ar fi ajuns printre lideri nici macar in zece ani. Daca pentru ei au facut sens achizitiile, pretul a devenit un aspect secundar, pentru ca Groupama avea cash, nu s-a imprumutat pentru aceste operatiuni. Chiar daca te cheama Groupama, nu ai cum sa cresti de la zero daca nu ai canale de distributie, care sunt esentiale in asigurari", spune Lionachescu.
Francezii au preluat Asiban de la patru banci (BCR, BRD, Banca Transilvania si CEC), prin intermediul carora urmeaza sa isi distribuie produsele. Achizitia a trei companii de asigurari si comasarea lor intr-o singura entitate a presupus armonizarea a trei stiluri de lucru si echipe de management diferite.
Pe profit in cel mult doi ani
Jean Azema, directorul executiv al grupului francez, spune ca cel tarziu in 2011 Groupama Asigurari va trece pe profit.
"In 2010-2011 activitatea din Romania va trece pe profit. Piata asigurarilor are un potential important de crestere si vom continua sa investim aici", afirma Azema. Chiar daca ar fi reusit sa prevada amploarea crizei economice, ar fi investit la fel de mult in achizitii.
"In niciun caz nu ne-am fi schimbat decizia. Pretul pe care l-am platit este corelat cu perspectivele viitoare ale pietei de asigurari din Romania."
Prin crearea Groupama Asigurari, francezii au renuntat la doua branduri cunoscute pe piata locala: Asiban si BT Asigurari, in conditiile in care multi investitori straini cumpara companii locale si pentru brandul pe care il au acestea.
"Asiguratorii au politici diferite. In timp ce Groupama si-a impus propriul nume si a realizat o fuziune, Vienna Insurance a pastrat atat numele locale, cat si companiile separat. Pe termen lung cred insa ca un brand international este o decizie mai buna decat un nume local", considera Fugaciu de la Marsh.
Vienna Insurance este cel mai mare grup de asigurari la nivel local, cu cinci companii in portofoliu: Omniasig, Asirom, BCR Asigurari, BCR Viata si Omniasig Life.
Una dintre cele mai mari investitii
Suma cheltuita de francezi pentru a castiga o pozitie importanta pe piata locala este una dintre cele mai mari investitii din sectorul financiar. Doar in cazul preluarii BCR de catre Erste suma a fost mai mare, de 3,75 mld. euro. In cazul preluarii Bancii Agricole de catre Raiffeisen Bank valoarea tranzactiei a fost de circa 50 mil. de dolari, iar la achizitia BRD de catre francezii de la Societe Generale tranzactia s-a ridicat la aproximativ 200 mil. dolari. Vienna Isurance a platit circa 244 mil. euro pentru cele doua companii de asigurari ale BCR si inca aproximativ 150 mil. euro pentru Omniasig si Asirom, dar achizitiile au fost realizate intr-o perioada mai lunga de timp.