Un grup de investitori a venit cu 2,5 mil. euro in industria vinului
Autor:
Ioana David
29.09.2009
Firma WineRo a investit 2,5 mil. euro in achizitia a 80 de
hectare de terenuri destinate plantarii vitei-de-vie in zona
Constanta, primele sticle de vin urmand sa apara pe piata in
2011.
"Am achizitionat terenurile incepand din 2006 si am plantat
via. Anul acesta va intra pe rod. Vinul va sta in butoaie cel putin
un an, urmand sa fie lansat in 2011, dar nu ne-am hotarat inca sub
ce brand", a spus Ghenadie Bobeica, unul dintre actionarii
firmei.
Inaintea investitiilor din Romania, compania a infiintat o
podgorie in Bulgaria sub numele Bessa Valley. In Bulgaria
investitorii detin 300 de hectare, din care 140 de hecatare sunt pe
rod. In Romania suprafata este cultivata cu soiuri precum Merlot,
Cabernet Sauvignon si Feteasca Neagra.
Din actionariatul WineRo fac parte Contele Stephan von
Neipperg (propritar al catorva podgorii in Bordeaux) si Karl-Heinz
Hauptmann (fost director in cadrul Merrill Lynch London), conform
datelor furnizate de companie. Ghenadie Bobeica, la randul sau
actionar al firmei, a lucrat in cadrul Portland Management,
dezvoltator al Opera Center.
"Ne vom pozitiona pe segmentul superior de pret. Spre exmplu,
vinurile bulgaresti se vand in Marea Britanie la un pret de 9
lire", a mai spus Bobeica. In prezent, 40% din productia din
Bulgaria merge la export, procent care s-ar putea pastra in
Romania. Productia va fi de maximum 30.000 de sticle anual, iar
pretul estimat la aceasta data ar putea ajunge la 8 euro.
Actionarii WineRo se alatura in acest fel unui numar tot mai
mare de antreprenori cunoscuti pentru investitii in alte domenii,
care au marsat si in aceasta directie. Jean Valvis, care a cladit
marcile Dorna (sucuri) si LaDorna (lactate), Sebastian Ghita,
cunoscut pentru afacerea Asesoft din IT sau Daniel Guzu, cel care a
pus bazele afacerii cu vopsele Fabryo.
Si investitorii mai mici si-au facut curaj in acest an, iar
cei care le-au initiat in trecut, acum se pregatesc sa anunte
primele lansari. Printre acestea se numara si branduri realizate
din struguri ecologici. Cu toate acestea, momentul lansarilor nu
pare foarte potrivit in conditiile in care potrivit estimarilor
Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV) piata ar putea sa
scada cu 10% in acest an, pana la 450 mil. euro, nivel atins in
2007, in conditiile unor cresteri constante de 10% in ultimii ani.
Potrivit PNVV, productia de vin se va situa in 2009 la 6 mil.
hectolitri, cu 5-10% peste media ultimilor ani, pe fondul
conditiilor meteo favorabile pentru viticultura, in special in zona
Dobrogei.