Un grup de investitori a venit cu 2,5 mil. euro in industria vinului

Autor: Ioana David 29.09.2009
Firma WineRo a investit 2,5 mil. euro in achizitia a 80 de hectare de terenuri destinate plantarii vitei-de-vie in zona Constanta, primele sticle de vin urmand sa apara pe piata in 2011.
"Am achizitionat terenurile incepand din 2006 si am plantat via. Anul acesta va intra pe rod. Vinul va sta in butoaie cel putin un an, urmand sa fie lansat in 2011, dar nu ne-am hotarat inca sub ce brand", a spus Ghenadie Bobeica, unul dintre actionarii firmei.
Inaintea investitiilor din Romania, compania a infiintat o podgorie in Bulgaria sub numele Bessa Valley. In Bulgaria investitorii detin 300 de hectare, din care 140 de hecatare sunt pe rod. In Romania suprafata este cultivata cu soiuri precum Merlot, Cabernet Sauvignon si Feteasca Neagra.
Din actionariatul WineRo fac parte Contele Stephan von Neipperg (propritar al catorva podgorii in Bordeaux) si Karl-Heinz Hauptmann (fost director in cadrul Merrill Lynch London), conform datelor furnizate de companie. Ghenadie Bobeica, la randul sau actionar al firmei, a lucrat in cadrul Portland Management, dezvoltator al Opera Center.
"Ne vom pozitiona pe segmentul superior de pret. Spre exmplu, vinurile bulgaresti se vand in Marea Britanie la un pret de 9 lire", a mai spus Bobeica. In prezent, 40% din productia din Bulgaria merge la export, procent care s-ar putea pastra in Romania. Productia va fi de maximum 30.000 de sticle anual, iar pretul estimat la aceasta data ar putea ajunge la 8 euro.
Actionarii WineRo se alatura in acest fel unui numar tot mai mare de antreprenori cunoscuti pentru investitii in alte domenii, care au marsat si in aceasta directie. Jean Valvis, care a cladit marcile Dorna (sucuri) si LaDorna (lactate), Sebastian Ghita, cunoscut pentru afacerea Asesoft din IT sau Daniel Guzu, cel care a pus bazele afacerii cu vopsele Fabryo.
Si investitorii mai mici si-au facut curaj in acest an, iar cei care le-au initiat in trecut, acum se pregatesc sa anunte primele lansari. Printre acestea se numara si branduri realizate din struguri ecologici. Cu toate acestea, momentul lansarilor nu pare foarte potrivit in conditiile in care potrivit estimarilor Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV) piata ar putea sa scada cu 10% in acest an, pana la 450 mil. euro, nivel atins in 2007, in conditiile unor cresteri constante de 10% in ultimii ani. Potrivit PNVV, productia de vin se va situa in 2009 la 6 mil. hectolitri, cu 5-10% peste media ultimilor ani, pe fondul conditiilor meteo favorabile pentru viticultura, in special in zona Dobrogei.