Fonomat: Ca sa reziste, un retailer GSM puternic trebuie sa aiba in oferta 280 de mobile diferite

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 16.09.2009

Fonomat, retailer GSM detinut de fondul spaniol de investitii Ged Capital, format prin achizitia in ultimii ani a mai multor retele fondate de antreprenori locali, a inregistrat in primele sapte luni venituri totale mai mici cu 12%, dar spera sa obtina pana la finele anului vanzari mai mari pentru a obtine un rezultat anual mai bun, spun reprezentantii companiei.

"Veniturile totale au scazut cu 12% pana la 31 iulie, dar urmatoarele luni sunt cruciale. Noi speram sa incheiem 2009 cu o scadere de 6-8% fata de 2008. Veniturile noastre sunt afectate de valoarea medie mai mica a cheltuielilor facute de clienti", a declarat pentru ZF Miguel Peralta, CEO al Fonomat. "O scadere de 12% ar fi importanta, dar din fericire sectorul nostru este mai putin afectat decat altele", a adaugat el.

Vanzarile de masini noi, spre exemplu, au cazut cu 60% fata de anul trecut, pe fondul recesiunii.

Fonomat a inregistrat anul trecut afaceri de 28 mil. euro si a obtinut un profit inainte de plata dobanzilor, impozitelor, includerea deprecierilor si a amortizarii de 0,7 mil. euro. Fonomat este cel mai mare partener Orange dupa numarul de magazine - aproape 180 in prezent. "Anul curent este unul foarte special din cauza recesiunii si a prudentei operatorilor, chiar daca numarul nostru de clienti a crescut cu 31%, la peste un milion."

Peralta afirma ca Fonomat a reusit sa-si majoreze numarul de clienti, insa acest lucru presupune acces la una dintre cele mai valoroase resurse in timp de criza, respectiv banii in numerar.

"In acest moment exista peste 280 de modele de telefoane mobile pe care o companie puternica trebuie sa le aiba pentru a oferi servicii bune unui client, insa cu investitia corespunzatoare in stocuri. Cash-ul este crucial in acest business", a spus Peralta. "Si consilierea in magazin e importanta: ofertele sunt uneori complexe si dificil de inteles." Compania si-a continuat in acest an extinderea retelei de magazine, devenind astfel cel mai mare jucator independent de pe piata.

"Am finalizat proiectul de dezvoltare si avem acum 175 de magazine in 107 orase si 47 de centre comerciale. Multe dintre orasele acoperite au mai putin de 50.000 de locuitori, iar acolo clientii nostri pot avea acces la toata gama de servicii Orange. Fonomat este pozitionat pe piata ca fiind cel mai mare retailer local independent cu acoperire nationala. Doar Germanos are mai multe puncte de vanzare, insa in acest caz vorbim de reteaua retail a unui operator." Peralta afirma ca spre deosebire de antreprenorii locali, Fonomat a continuat sa deschida magazine si in zone putin profitabile pentru a-si mari acoperirea la nivel national.

"Am deschis doar 12 magazine in 2009 cu scopul de a ne intari prezenta in centrele comerciale, dar si de a fi in orase mai mici ca Sovata, Sarmasu, Tecuci, Cernavoda (...) Marea valoare strategica nu a fost pentru noi sa deschidem magazine doar acolo unde am fi putut obtine marje mari de profit sau doar in orasele mari, ci sa fim prezenti pe piata cu o companie cu acoperire nationala. Aceasta este o valoare adaugata prin comparatie cu companiile locale, care s-au concentrat mai mult pe profit", a spus seful Fonomat.

Euro-GSM, companie detinuta de antreprenorii locali Silvia si Zsolt Fodor, si-a redus, spre exemplu, reteaua de magazine anul trecut, insa a inchis 2008 cu cele mai mici datorii si cel mai mare profit net de pe piata, conform datelor de la Ministerul Finantelor.

Ultima mare achizitie a Ged Capital pe piata locala a fost preluarea retelei Plus GSM, detinuta de clujenii Razvan si Traian Cuc, in ianuarie 2008. La acea data retelele existente ale Fonomat si Plus GSM totalizau 154 de magazine.