Goschy, proprietarul Unita Turism: Romania ar fi aratat altfel acum daca dupa '89 ar fi venit foarte multi investitori cu suma cu care am venit eu

Autor: Mirabela Tiron 14.09.2009

Omul de afaceri timisorean Josef Goschy, care controleaza 25 de unitati hoteliere prin intermediul Unita Turism, cu vanzari de aproape 15 milioane de euro anul trecut, spune ca primul milion de euro l-a castigat in Germania, unde a muncit ca broker in asigurari. Dupa un exit in asigurari, Goschy, care a emigrat in Germania in 1978 si s-a reintors in tara in 1990, si-a construit imperiul de 3.500 de camere in turism.



Fost broker de asigurare in Germania, dar si un impatimit al Bursei, Josef Goschy s-a intors in 1990 in Romania cu aproape sase milioane de marci germane si a inceput sa cumpere proprietati imobiliare pentru viitoarele sedii ale unei afaceri in asigurari - compania Unita - prima firma de asigurari private din Romania si principalul concurent al societatii de stat ADAS - la care Goschy a lucrat inainte de 1978.

Omul de afaceri a vandut businessul din asigurari in 2001 si s-a concentrat pe turism, un sector in care lucreaza in prezent 1.000 de oameni si despre care spune ca "imi place aceasta munca din turism atat de mult incat nu mi-ar mai face placere sa conduc o societate de asigurari".

Josef Goschy s-a nascut in comuna Bulgarus, la circa 45 de kilometri de Timisoara, intr-o familie de germani, svabi si spune ca dupa terminarea liceului din Timisoara s-a inscris la facultatea de medicina veterinara, de unde a fost dat afara fiind fiul unei familii mai instarite.

La 23 de ani incepe sa vanda asigurari pentru Administratia Asigurarilor de Stat (ADAS) pana in anul 1978, timp in care devine director la filiala din localitatea Sannicolau Mare in cadrul ADAS.

"Am emigrat cu toata familia in Germania in anul 1978, unde am devenit broker in asigurari pentru cea de-a doua companie de asigurari de pe piata germana".

Se puteau face multe cu banii pe care ii aveam in 1990

Omul de afaceri spune ca in perioada 1978-1990 a muncit foarte mult si ca au fost ani cand castiga chiar si cate un milion de marci germane. "Dupa primul million de euro a fost cu mult mai usor sa realizez al doilea si in continuare altele, mai ales ca pe langa castigurile din asigurari, am castigat foarte mult jucand si la bursa".

El sustine ca Romania ar fi aratat altfel daca dupa anul 1989 ar fi venit foarte multi investitori cu suma "cu care am venit eu si nu cu 100 de dolari. In perioada aceea se puteau realiza multe cu banii pe care ii aveam eu."

La 60 de ani, Josef Goschy a inceput sa faca afaceri in domeniul asigurarilor in Romania, infiintand Societatea Comerciala Unita, prima companie de asigurari private si concurentul societatii de stat ADAS. "Societatea Unita a mers in primii ani ca o racheta, ajungand in decurs de cinci ani sa controleze 6% din piata de asigurari din Romania. Nu a fost usor sa infiintez o societate de asigurari de unul singur, neavand in spate un concern cu traditie".

Oferta de la Allianz

In 2000, a primit o oferta de vanzare pentru compania de asigurari Unita de la grupul german Allianz, insa nu a incheiat niciun contract deoarece omul de afaceri nu voia sa vanda pachetul majoritar.

Cu toate acestea, la un an mai tarziu Goschy vinde 51% din companie catre firma austriaca Wiener-Staedtische, iar in 2002 vinde restul actiunilor.

Anul trecut austrecii de la Wiener Staedtische (Vienna Insurance) au vandut Unita catre un alt grup austriac, Uniqa, iar valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica. In prezent, Wiener Staedtische este cel mai mare grup de asigurari de pe piata locala, cu cinci companii in portofoliu (Omniasig, BCR Asigurari, BCR Viata, Omniasig Life si Asirom), locul doi fiind ocupat de Allianz, care detine liderul pietei, Allianz-Tiriac Asigurari.

Odata cu vanzarea propriu-zisa a societatii de asigurare s-a realizat si o divizare, ocazie cu care a aparut o noua firma, Unita Turism.

"Desi am ramas director general al societatii de asigurari pentru inca un an, am condus in paralel si Unita Turism". El mai spune ca nu a fost si nu este consiliat de nimeni in administrarea afacerilor.

"Am nimerit" - investitia in turism

La aproape 70 de ani, Josef Goschy intra in afacerile cu hoteluri, construind un lant de 25 de hoteluri care cumuleaza 3.500 de camere in prezent.

"Am nimerit acest domeniu. Cand am inceput sa cumpar terenuri si cladiri m-am gandit la valoarea investitiei imobiliare si nu la aceea de turism. Imi place aceasta munca din turism atat de mult incat nu mi-ar mai face placere sa conduc o societate de asigurari". Primul hotel pe care l-a cumparat in anul 2000 a fost Dierna din Orsova, hotelul care practic l-a determinat pe Goschy sa creeze tot acest lant.

Strategia dupa care a realizat achizitiile de hoteluri a fost aceea de a cumpara doar hoteluri care au in comun o pozitionare ultracentrala, exemplu in aceste sens fiind unitatile Amiral, Comandor, Orfeu din Mamaia, dar si altele.

Anul trecut, Goschy a cumparat hotelurile Belvedere, Amfiteatru si Panoramic de pe litoral. "In fata mea sta o provocare uriasa si anume aceea de a termina lucrarile de modernizare la complexurile hoteliere pe care le am in proprietate, pentru a putea preda aceasta avere celor trei nepoti pe care ii am. Sper ca voi reusi".

Pentru a face rost de bani, Goschy a scos la vanzare mai multe proprietati, care trebuia sa ii aduca 25 de milioane de euro, insa pana in momentul de fata nu a reuasit sa vanda nimic, ceea ce l-a impiedicat sa demareze proiecte de investitii.

Un an greu

Bilantul afacerilor hoteliere din grupul Unita Turism arata o scadere cu 15-20% in primele sapte luni din anul acesta fata de cifrele inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut.

Veniturile celor 25 de hoteluri detinute de Josef Goschy pe piata romaneasca se vor ridica la 12 milioane de euro anul acesta, adica la 80% din cifra de afaceri de anul trecut. Aproape jumatate din cele 3.500 de camere controlate de Goschy sunt camere in hotelurile de pe litoral, care au fost deschise in luna iunie anul acesta si care au adus incasari de 1,6 milioane de euro pana la sfarsitul lunii iulie.

Ce spune despre

Filozofia de business: Sa fac lucruri marete in mod simtit si corect fata de partenerii de afaceri si mai ales sa fac lucruri pentru a fi multumit de mine

Criza economica: Va trece, iar anul viitor va fi cu totul alftel. Nu se va apropia de ce a fost in 2008, insa este clar ca va fi mai bine decat anul acesta. Calatoresc prin SUA si Germania si vad cum deja se schimba lucrurile.

Strategia de business: Cand mi-am pus in plan ceva, am cautat mereu sa rezolv si de cele mai multe ori am reusit. Am facut pasi marunti, dar siguri.

Oportunitati de afaceri: A trecut trenul pe care l-am prins eu. Ca cineva sa inceapa sa dezvolte ce am dezvoltat eu in Romania trebuie sa aiba un capital enorm acum, ceea ce vine doar din strainatate.

Oamenii lui Goschy

Tiberiu Dima

Functie: director comercial Unita Turism Holding

Varsta: 36 de ani

Studii: Facultatea de Management Turistic si Comercial

2004: Director turism si comercial Unita Turism

Elena HIrta

Functie: director economic Unita Turism Holding

Varsta: 49 de ani

Studii: Facultatea de Stiinte Economice Timisoara

2001: director economic Unita Turism