Atacul Concurentei asupra marilor retaileri: Metro, Rewe, Mega Image si Interex risca amenzi de pana la 400 de milioane de euro. Cum comentati?

Autor: Diana Tudor Stoica 10.09.2009

Retailerii Metro, Rewe, Mega Image si Interex, cu afaceri cumulate de 4 miliarde de euro, risca amenzi totale de pana la 400 de milioane de euro dupa ce Consiliul Concurentei a demarat o investigatie asupra unor posibile intelegeri anticoncurentiale intre retaileri si furnizorii lor cu privire la stabilirea preturilor de vanzare sau revanzare.

Cele patru grupuri realizeaza aproximativ 40% din vanzarile din comertul modern alimentar romanesc, potrivit Consiliului Concurentei. De altfel, grupurile germane Metro (Metro Cash & Carry) si Rewe (Selgros si Billa) sunt primii doi jucatori din comertul modern romanesc cu afaceri de 2,2 mld. euro, respectiv 1,5 mld. euro in 2008.

"Concurenta prin pret este cel mai important element de manifestare a unei economii de piata libere. Orice forma de restrangere sau impiedicare a concurentei prin pret reprezinta o abatere de la principiul libertatii de manifestare a agentilor economici pe piata si produce o grava afectare a intereselor consumatorilor finali. In situatia in care aceste practici vor fi confirmate, Consiliul Concurentei va sanctiona corespunzator companiile vinovate, iar respectivele comportamente vor fi interzise pe piata", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Ce risca

In cadrul acestor investigatii, inspectorii Consiliului pot intra direct in companii, avand acces la toate documentele acestora, iar amenzile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri. In practica insa, cea mai mare pondere a amenzii date de CC in cifra de afaceri a companiei sanctionate a fost de 7%. In plus, companiile care coopereaza cu autoritatea de concurenta, in cadrul programului de clementa, pot obtine imunitate la amenda sau reduceri substantiale ale amenzilor.

Luand insa in calcul penalizarea maxima de 10% din vanzari, amenda ar putea ajunge la 400 mil. euro, raportat la un rulaj cumulat de 4 mld. euro.

"Grupul Metro a fost si este intotdeauna deschis oricarei solicitari venite din partea autoritatilor din Romania, drept pentru care vom pune la dispozitia Consiliului Concurentei toate documentele ce urmeaza a fi solicitate. In momentul in care aceasta investigatie se va concluziona vom fi in masura sa oferim informatii suplimentare", a declarat Delia Nica, director de corporate affairs din Romania al Metro Group. Ea a adaugat ca toate companiile din cadrul Metro Group Romania au fost instiintate ieri, printr-o scrisoare oficiala, despre investigatiile declansate de catre Consiliul Concurentei.

Si secretarul general al asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania, Adrian Manolache, a refuzat sa faca declaratii cu privire la decizia Consiliului Concurentei de a demara aceasta ancheta. "Vom comenta in urma concluziilor anchetei", a declarat el. Reprezentantii retailerilor Rewe, Mega Image si Interex nu au raspuns solicitarilor Ziarului Financiar pana la inchiderea editiei.

Sorin Minea, presedintele Romalimenta, federatie ai carei membri sunt asociatiile patronale din industria alimentara, sustine ca producatorii nu au fost informati de Consiliul Concurentei asupra obiectului exact al acestei anchete. "Daca este vorba despre reclamatia pe care am facut-o in urma cu un an prin care raportam ca retailerii ne impun cel mai mic pret, atunci Consiliul Concurentei se va trezi cu un proces, deoarece noi am reclamat un abuz si nu putem fi pedepsiti pentru asta", declara el. Minea a adaugat ca in ultimul an Consiliul Concurentei a cerut de la mai multi producatori contracte si copii dupa contractele incheiate cu retailerii.

A doua ancheta

Aceasta este a doua oara cand Consiliul Concurentei investigheaza parteneriatele marilor retele de magazine cu furnizorii locali. Anul trecut, autoritatea a sanctionat retailerii Billa, Pic si Spar cu amenzi cumulate de 3,2 mil. lei (circa 850.000 de euro), pentru ca au ascuns existenta unei clauze contractuale care ii obliga pe furnizori sa ofere comerciantului cel mai mic pret de pe piata.

Cele mai mari amenzi

27 mil. euro - producatorii de ciment au fost acuzati ca au constituit un cartel pentru stabilirea ilegala a preturilor

22 mil. euro - amenda pe piata insulinei pentru companiile Mediplus, Relad, Eli Lilly si A&A Medical. Amenda a fost contestata de Mediplus.

Impotriva gigantilor