Impactul tichetelor de vacanta: sub 2% din veniturile hotelierilor de la mare, 6-7 camere ocupate in pensiunile montane si doar 20% din unitati afliate

Autor: Mirabela Tiron 09.09.2009

Primele efecte ale tichetelor de vacanta asupra turismului romanesc arata ca proprietarii de hoteluri au facut in acest sezon doar 2% din veniturile totale cu ajutorul sejururilor vandute pe tichete de vacanta, in timp ce la proprietarii de pensiuni aportul a fost de pana la 5% la incasarile din acest sezon. Mai mult, din aproape 8.000 de agentii de turism, hoteluri, pensiuni si alte unitati de cazare autorizate si care pot intra in acest proiect, cel mult 20% accepta plata cu tichetele de vacanta introduse de Ministerul Turismului anul acesta.

Daca initial Guvernul estima ca peste 100.000 de angajati ar putea beneficia de tichete de vacanta anul acesta, in realitate numarul acesta va ramane doar o cifra optimista. Ministerul Turismului nu a oferit date legate de cati angajati au primit tichete de vacanta pana acum si cati dintre ei au mers in vacanta.

"Ma asteptam sa vina mai multi turisti cu tichete de vacanta, sa fie pensiunea plina cu turisti. Insa au fost doar vreo sase, sapte persoane care au platit cu aceste tichete, adica am incasat aporape 1.500 de lei (360 de euro) din aceste sejururi", a declarat Dorin Popa, proprietarul pensiunii Heidi, din Vartop- Arieseni, care opereaza 19 locuri de cazare. El a mai completat ca in zona Arieseni nu sunt prea multe pensiuni care accepta plata cu tichete de vacanta. "Turistii care au platit servicii de cazare cu tichete de vacanta au adus doar 5% din veniturile totale ale pensiunii din acest sezon. M-am gandit ca cei care au tichete de vacanta vor veni la pensiunea mea macar in numar dublu, fata de cati au fost pana acum".

Un alt proprietar de pensiune, Cristi Prismareanu, care detine unitatea de cazare de doua margarete Argesu din Sinaia, cu 34 de locuri in 13 camere, spune ca in sezonul de vara au fost ocupate sapte camere duble de catre turistii care au platit cu tichete de vacanta pentru sejururi de pana la sase zile.

"Acesti turisti au dat 50 de lei pe camera si nu 60 sau 80 de lei cat costa in mod normal, datorita reducerii pe care am facut-o. Nu imi ramane prea mult profit de pe urma acestor turisti, dat fiind faptul ca platesc un comision de 10% catre firma emitenta de tichete", a declarat el.

Nici proprietarii hotelurilor de la mare nu o duc prea bine cand vine vorba de sejururile vandute pe tichete de vacanta. Cele sase hoteluri deschise pe litoralul romanesc de omul de afaceri Josef Goschy au incasat din tichete de vacanta aproape 119.000 lei (28.000 de euro), adica sejururile pe aceste tichete au adus doar 1,8% din incasarile totale. Astfel, cele trei hoteluri din Mamaia- Comandor, Amiral si Orfeu, au avut venituri de 34.000 de lei (8.000 de euro) din vacantele turistilor care au platit cu tichete de vacanta, in timp ce hotelurile din Olimp (Amfiteatru si Belvedere) au facut 66.000 de lei (15.900 de euro) iar cele doua unitati din Cap Aurora (Onix si Aurora) au obtinut 4.400 de euro.

"Tichetele de vacanta sunt un aport in realizarea targetului anual, insa cred ca abia la anul vom vedea o crestere a acestora. Deocamdata am facut doar situatia incasarilor din aceste tichete si nu avem o situatie a numarului de turisti care au platit cu tichete", a declarat Tiberiu Dima, directorul comercial al grupului Unita Turism, controlat de Goschy.

Nicolae Bucovala, proprietarul hotelului Tomis si presedintele Asociatiei Patronale Mamaia, spune ca la inceput companiile emitente de tichete de vacanta au cerut comsioane de 16%, motiv pentru care nu a acceptat sa incheie un contract. "Sunt cativa hotelieri care s-au pacalit si au incheiat intelegeri pe comisioane uriase. Eu insa am negociat si am ajuns la comisioane de 3,5% si chiar de 1,5% cu emitenti mai mici".

El mai spune ca in sezonul acesta nu a primit niciun turist cu tichete de vacanta, dat fiind faptul ca oamenii isi facusera rezevari la mare cu mult inainte ca aceste tichete sa fie emise.

Mai mult, el sustine ca proiectul nu a fost gandit bine "pe undeva", avand in vedere modul de decontare greoi si comisioanele limitate doar pentru unii jucatori, respectiv agentiile de turism.

Multe pensiuni nu intra in sistem din cauza comisioanelor cerute de emitenti

In sistemul tichetelor de vacanta pot intra structurile de primire turistica si agentiile de turism care functioneaza in legalitate, adica au autorizatie de functionare de la Ministerul Turismului.

In prezent, sunt autorizate 5.364 de structuri de primire turistica si 3.056 de agentii de turism. Insa, cele mai mari companii emitente de tichete de vacanta au reusit sa afilieze intre 1.200 si 1.600 de unitati. Ce spun reprezentantii unitatilor de cazare care nu au vrut sa intre in acest sistem?

Marcel Dawed, proprietarul pensiunii de trei margarete Casa Armenia din Predeal, care opereaza 18 locuri in sapte camere, sustine ca nu a dorit sa intre in proiectul tichetelor de vacanta pentru ca se percep comisioane prea mari din partea emitentilor de tichete. "Cand eu nu castig nimic si castiga altii de pe urma mea, nu are niciun sens sa ma implic. Doar cei care emit tichete de vacanta si agentiile de turism au de castigat. Cu comisioane de peste 10% nu ma intereseaza sa primesc turisti cu tichete de vacanta", a spus el.

De aceeasi parere este si Geroge Atanasoaie, proprietarul pensiunii Vila Constanta din Predeal, care are 30 de locuri in 15 camere clasificate la trei stele.

"Nu am incheiat contract cu nicio firma emitenta de tichete de vacanta, pentru ca ni s-au cerut si comisioane de 19% din valoarea tichetului primit, in conditiile in care adaosul nostru comercial pe camera nu depaseste 20%. Practic, acest lucru inseama ca profitul nostru sa fie aproape de zero", spune el.

In prezent, cel de-al doilea jucator emitent de tichete, Sodexo Romania, are afiliate cel putin 1.600 de unitati care accepta tichetele de vacanta. "Suntem optimisti ca pana la inceputul sezonului de iarna vom avea incheiate parteneriate cu toate structurile autorizate de Ministerul Turismului".

Si Cheque Dejeuner a afiliat pana in prezent cel putin 1.200 unitati turistice, din care 300 de agentii de turism si restul unitati de cazare (pensiuni, hoteluri, unitati de tratament balnear), din care 200 la mare.

Ce spun emitentii de tichete de vacanta

Pana la sfarsitul lunii august compania emitenta de tichete valorice Cheque Dejeuner, una dintre cele mai mari de pe piata, a emis 76.000 de tichete de vacanta, in valoare totala de 470.000 de euro. "Acest lucru inseamna ca au beneficiat de tichete de vacanta 6.500 de persoane, care au mers sau urmeaza sa plece in vacanta", a spus Ana Maria Iacob, responsabil departament de marketing al companiei.

Ea a mai precizat ca din tichetele emise s-au intors spre decontare 70%. "Volumul de tichete de vacanta emise pana in prezent este direct proportional cu situatia economica actuala". Companiile emitente de tichete de vacanta isi construiesc un portofoliu cu pensiuni, hoteluri si agentii de turism (unitati turistice). Dupa ce realizeaza parteneriate cu aceste unitati turistice merg la companiile clienti cu lista celor afiliati, scopul fiind atragerea cat mai multor clienti companii pentru emiterea unui volum cat mai mare de tichete de vacanta.

Un salariat poate sa primeasca mai multe tichete a cate 10, 20, 30, 40, respectiv 50 lei fiecare. Valorile nominale cel mai frecvent comandate de catre angajatori au fost de 10 lei/tichet sau 50/tichet, sustin reprezentantii Cheque Dejeuner. Companiile vor putea oferi angajatilor tichete de vacanta de maximum 3.600 de lei pe an pentru fiecare persoana.

O alta companie de pe piata de profil, Sodexo Romania, a emis in patru luni de la lansarea sistemului tichete de vacanta in valoare de 2 milioane de euro.

"Este un inceput incurajator avand in vedere contextul economic in care ne aflam. Credem ca aceasta contributie la activitatile turismului romanesc este foarte bine perceputa de actorii economici", a declarat Adina Popa, marketing&development director la Sodexo. Ea a mai spus ca in acest moment compania primeste tichete rambursate din toate colturile Romaniei, volumele cele mai mari venind din zona litoralului. "Asteptam in zilele urmatoare intoarceri masive de tichete datorita finalizarii concediilor de vara".

Compania Accor Services a emis tichete de vacanta in valoare de peste 1,5 milioane de euro, potrivit reprezentantilor sai.

Unele agentii de turism nu au incheiat contracte cu emitenti

"Noi am renuntat de 5 ani sa incheiem contracte directe cu hotelurile de pe litoral (probleme multe, raport pret/calitate). Din acest motiv nu am incheiat inca niciun contract cu companiile emitente de tichete", a declarat Mircea Vladu, proprietarul agentiei de turism Prestige Tours. El a mai spus ca exista aspecte precum incasarea intarziata a banilor, limitarea comisioanelor agentiilor, ceea ce duce la refuzul de-a intra in acest proiect.

Cu toate acestea, una dintre cele mai mari agentii touroperatoare, Eximtur din Cluj, a vandut pachete turistice in valoare de aproape 280.000 de euro pana la inceputul lunii august, adica pentru aproape 900 de familii, care au plecat in special pe litoralul romanesc, potrivit reprezentantilor companiei.