Campaniile "Rabla" au asigurat 40% din vanzarile Arctic pe piata interna

Autor: Alexandru Anghel 08.09.2009

Producatorul de electrocasnice Arctic a comercializat in prima jumatate a anului aproximativ 90.000 de frigidere si masini de spalat prin programele de buy-back, prin care acorda un voucher de 150 de lei pentru achizitia unui aparat nou odata cu predarea unuia uzat.

Volumul comercializat prin aceste promotii desfasurate in retelele de retail specializat sau in hipermarketuri reprezinta 40% din totalul celor 225.000 de unitati vandute pe piata locala.

In prima jumatate de an Arctic a raportat o scadere de 14% a vanzarilor, la 80,3 milioane de euro, in urma reducerii cererii cu 28% pe piata interna in timp ce exporturile au crescut cu 5%.

"Tinta initiala a fost de 25% din total. Programele de buy-back au reprezentat la final 40% din vanzari. Avem si acum alte campanii, dar care promoveaza clasa energetica a produsului", a spus Monica Iavorschi, directorul general al Arctic.

Iavorschi a mentionat ca aceasta campanie are un public tinta mai redus deoarece sectorul de electrocasnice din clasa energetica A plus (consumul poate ajunge la -24% in cazul frigiderelor - n.r.) reprezinta circa 200.000 de unitati din totalul de circa 7,5 milioane de frigidere din Romania.

Tinta de productie de un milion de unitati

Anul trecut compania a produs la fabrica din Gaesti, Dambovita, 1,2 milioane de aparate frigorifice si a realizat o cifra de afaceri de 230 de milioane de euro. In conditiile in care piata locala a cunoscut o reducere de 35% a vanzarilor, iar la nivel european vanzarile de electrocasnice au scazut in medie cu aproximativ 5% in functie de tara, Arctic vede o scadere de 10% cifrei de afaceri in 2009.

"Anul acest vom produce un milion de aparate frigorifice si speram sa recuperam din scadere si sa ajungem la -10% la final. Europa de Vest are un trend ascendent, care trebuie sa continue", a spus Iavorschi. Potrivit prognozei de scadere, Arctic ar trebui sa ajunga la vanzari de 207 milioane de euro in acest an.

Franta, Anglia si Germania reprezinta in 2009 primele piete de export pentru Arctic, fiind totodata piete care au inregistrat cote diferite de reducere a vanzarilor, de pana la 10%. Astfel piata franceza s-a contractat cu 5,4%, in Germania vanzarile au stagnat, iar Marea Britanie a redus consumul cu 5,5% la capitolul electronice potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei GfK Temax.

"Pietele mature au un venit mediu al consumatorului mult peste ce avem in Romania si in pietele emergente. Daca in Anglia situatia este destul de constanta, in Romania schimbarile sunt foarte vizibile. Specialistii arata ca revenirea in Europa Centrala si de Est si Romania va incepe in a doua jumatate din 2010", a spus Iavorschi.

A trecut momentul critic pentru 2009

Sefa Arctic pare sa aiba incredere in rezultatele urmatorelor luni, dar se mentine rezervata in privinta cifrelor legate de profitabilitatea producatorului, chiar daca Arctic a avut profit inca de la preluarea de catre Arcelik, iar media castigului net din ultimii sase ani depaseste 10 milioane de euro.

"Cred ca am trecut de momentul critic", spune Iavorschi, amintind de metodele de reducere a costurilor implementate in fabrica, de investitiile de 5 milioane de euro si de procedurile de renegociere cu furnizorii. Arctic si-a permis chiar sa creasca salariile in 2009, in cazul celor cu venituri mici cresterile ajungand la 15%.

"La Arctic nu am ajuns in stadiul in care sa fim nevoiti sa dam afara oameni chiar daca in jurul nostru sunt fabrici care se inchid. La retaileri in schimb (Altex, Flamingo, Depozitul de Calculatoare - n.r.) a fost mult mai greu decat la producator. Partea buna este ca ei nu au sindicate", spune Iavorschi referitor la cele 1.500 de locuri de munca restructurate in retailul electroIT in prima jumatate de an.