DJ CULTURE / La ce sunt bune topurile?

Autor: Radu Constantinescu 12.08.2009
Cel mai des intalnit raspuns printre DJ este „la absolut nimic!". Cu foarte putine exemple contrare. Un DJ bun este mai degraba un trendsetter decat un urmaritor de topuri, pentru ca primele 40 de pozitii dintr-un top cu 100 sunt ocupate de melodii vechi sau foarte vechi in raport cu ritmul nebun al cluburilor. Din fericire, a trecut vremea cand topuri credibile aveau doar MTV-ul sau radiourile generaliste (care dau muzica de toata mana). Billboard-ul, cu toate genurile in care e divizat, nu o sa va ajute nici el prea mult pentru ca se bazeaza pe vanzarile din Statele Unite, unde numarul de discuri cumparate de fani nu are aproape nimic de-a face cu valoarea single-ului. SUA sunt tara lui McDonalds si in materie de muzica. Foarte slaba diversitate in topuri, ceea ce e un paradox in conditiile in care americanii chiar au muzicieni talentati si care nu seamana absolut deloc unuii cu altii ca stil, viziune asupra muzicii, etc. Pur si simplu inventivii, „deosebitii" si nebunii autentici lovesc topurile tarziu sau deloc. „Statele" sunt zona aceea crepusculara in care un cantec poate sa fie azi un esec de vanzari total, iar peste un an acelasi cantec, fara sa fi fost modificat, fara sa-l cante altcineva si fara sa apara pe coloana sonora a unui film, ajunge number one. Practic Billboard-ul este supus vointei poporului care chiar nu se prinde ca are un belciug in nas de care il trag tot felul de baieti destepti numiti producatori. DJ-ul nu poate sa astepte dupa astfel de chart-uri. El trebuie sa fie un selectioner. Si e la fel de riscant ca la fotbal.
Dar de ce nu poate DJ-ul sa se ghideze dupa topurile de radio sau MTV, etc.? Ei bine, topurile de la radio sunt chiar cea mai mare gogoasa care a fost data spre mestecat si inghitit cetatenilor. Un top bazat pe numarul de difuzari la un post de radio unde un singur om face play-list-ul (ADIC~ STABILESTE NUM~RUL DE DIFUZ~RI PENTRU FIECARE PIES~!!)... Come on!! Autenticitatea acestui clasament e 0 (zero). Ce ramane totusi dintr-un top radio e SHOW-ul. Daca e bine facut, alert mixat, condimentat cu un comentariu bun, atunci e un mijloc placut sa-ti petreci o dupa-amiaza. Asta mai ales daca trebuie sa conduci sau esti imobilizat la pat de vreo boala care nu te lasa sa te uiti la televizor.
Totusi, eu acord o minima atentie si topurilor radio. Nuuu! Nu le ascult, Doamne-fereste! E contraproductiv. Intru insa frecvent pe site-urile unor radiouri sa vad propunerile si piesele nou intrate in top. De ce? Pentru ca si directorii de programe de la radio-uri sunt un fel de DJ si unii dintre ei sunt buni selectioneri. Nu strica sa vad si alegerile lor.
Si asa ajungem la singurele topuri care merita oarecare atentie. Cele ale DJ-lor si cele ale cluburilor mari. Si cand spun mari, ma gandesc la Space, Pacha, Gatecrasher, dar si la Kristal de exemplu, care este un club de mainstream-dance cu gusturi corecte in materie de muzica. Desigur, daca esti in acel 1% care nu vrea sa puna doar house si derivate... felicitarile mele, dar trebuie sa te orientezi catre alte surse. Avantajul net, in cazul cluburilor care tin un top, este ca acest top e facut pe baza a ceea ce „merge" in clubul respectiv. Si nicaieri nu se vede mai bine daca o piesa merge sau nu merge decat in club. Reactia publicului este „la cald", fara ipocrizii sau nuante. Topurile cluburilor sunt din acest punct de vedere mai aproape de gustul general decat cele ale DJ-lor, care pot pune in topurile personale piese care s-au imprimat... ieri. Practic, DJ-ul este mai absolutist cu topul sau decat un rege. Mai arbitrar decat un director de programe si mai elitist decat cel mai elitist club. Atunci? De ce cred eu ca astea sunt topurile cele mai importante? Pentru ca DJ-ii de top sunt selectioneri permium si este un mare avantaj ca stiu, din miile de piese pe care le-a ascultat, care este acel 10% al lui. Devin o sita plasata sub alta sita si ascult mult mai putin gunoi. Pentru ca pe DJ il intereseaza mai putin care este number one-ul la radio, cat vrea sa afle ce e nou. Forta unei piese nu este absoluta. Power-play-ul de azi dintr-un club e o melodie huiduita in altul, unde se pune deja de prea mult timp sau unde oamenii sunt altii, au alte gusturi. Niciun top nu te poate invata ce sa pui ca sa-i arunci in aer, asa cum nu exista lovituri secrete de karate pe care le inveti in 30 de minute ca apoi sa iesi in parcare ca reincarnarea lui Bruce Lee. Fiecare om este un selectioner, fiecare are un top personal. Chiar daca multi nu ar fi in stare sa numeasca trei melodii din cele douazeci care le plac. Tu, ca DJ, esti condamnat sa lucrezi, ca multi carciumari, cu doua registre, unul cu preferintele tale, pe care le crezi absolute si unul cu ceea ce stii sau doar intuiesti ca va place publicului tau. Nimeni nu te obliga sa pui o inregistrare care se afla doar pe registrul lor! Secretul fericirii in DJ-ing este sa pui acele piese care se regasesc in ambele topuri care conteaza cel mai mult: al tau si al lor.