Top: Primele zece santiere atrag investitii de 1,1 mld. euro

Ziarul Financiar 29.07.2009
Cele mai mari zece santiere de infrastructura aflate in executie ridica la circa 1,1 mld. euro investitiile, insa patru din acestea sunt aproape finalizate, deci nu vor aduce valoare adaugata pietei constructiilor anul acesta.
Topul a fost stabilit de Ministerul Transporturilor in urma unei cereri a ZF in functie de numarul de muncitori care lucreaza pe santier, numarul de kilometri de drum construiti/reabilitati, valoarea contractului de executie si stadiul lucrarilor. Pe cele zece santiere lucreaza doar 5.500 de muncitori, echivalentul a circa 1% din totalul salariatilor din constructii. Spre comparatie, valoarea de investitie a primelor zece santiere private este de 2 mld. euro, dubla fata de cea a statului si implica 7.000 de muncitori.
„Proiectele de infrastructura nu inseamna nimic fata de cele din mediul privat. Doar un miliard de euro nu este suficient. In plus, trebuie vazut cum se lucreaza pe aceste santiere si daca sunt plati restante. Ar trebui in fiecare judet sa fie cate un proiect major de infrastructura in derulare, pentru ca in prezent a crescut foarte mult numarul somerilor din constructii", a declarat Razvan Niculescu-Aron, vicepresedintele Patronatului Societatilor din Constructii (PSC).
In topul primelor zece santiere de infrastructura, Ministerul Transporturilor a inclus patru in care lucrarile se afla la 95-98% din total, fiind aproape finalizate. In schimb, nu a inclus proiecte precum modernizarea centurii de Vest a orasului Ploiesti (13 km), care va atrage o investitie de 47 mil. euro, centura de nord a Capitalei, unde urmeaza sa fie modernizati 26 km in urma unor investitii de 65 mil. euro si centura de est a Clujului (30 km), in urma unei investitii de 150 mil. euro.
Aceste santiere trebuie finalizate pana la sfarsitul anului. La acestea se adauga alte prioritati precum finalizarea a 42 km de la autostrada Transilvania, 30 km de la autostrada Bucuresti-Ploiesti (foto) si pasajul Baneasa (570 metri) din Capitala. Tronsoanele 2B (Campia Turzii-Gilau) si 3C (Suplacul de Barcau-Bors) reprezinta cel mai mare santier de infrastructura in prezent, fiind implicati circa 2.600 de muncitori, dar este si proiectul cu cele mai mari intarzieri, fiind inceput in 2004.