Cum s-a transformat Porsche din pradator in prada a rivalului Volkswagen

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 28.06.2009

Razboiul Porsche-VW este departe de a se fi incheiat. Porsche este gata sa renunte la o parte din actiunile Volkswagen pe care le-a acumulat cu greu in ultimii ani doar pentru a-si mai reduce din datoriile in care este ingropata.



 
Cand Wolfgang Porsche a aflat ca producatorul de automobile sport al familiei sale va avea nevoie de o infuzie de lichiditati urgenta din partea uriasului sau rival Volkswagen, acesta „a devenit extrem de palid", scrie The New York Times.
„Parca ar fi aflat de moartea cuiva", a declarat o persoana familiara cu intalnirea secreta dintre directorii celor doua companii.
Intalnirea, care a avut loc la birourile guvernatorului statului Saxonia Inferioara, unde Volkswagen isi are sediul, a pus efectiv capat indraznetei incercari a companiei de a prelua cel mai mare producator auto al Europei. Aceasta a marcat in acelasi timp inceputul sfarsitului independentei Porsche.
La o zi dupa intalnire, pe 23 martie, se emiteau documente de semnat pentru membrii boardului Volkswagen: un imprumut de 700 de milioane de euro de la Volkswagen.
„Totul devine o preluare inversa la nivel financiar", declara Arndt Ellinghorst, din cadrul Credit Suisse din Londra. „Porsche are datorii, iar VW dispune de luxul de a avea lichiditati".
Chiar si pe fondul actualelor turbulente din industria auto, povestea Porsche si a familiei care detine producatorul reprezinta o drama singulara.
Deznodamantul acesteia a fost cel mai probabil declansat de contractarea de catre Porsche a unor imprumuturi de miliarde de euro pentru a achizitiona si ultima parte din Volkswagen pe care nu o detinea, sporindu-si astfel datoriile chiar in momentul intrarii pietelor de capital in criza.
 
Probleme de familie
In centru, insa, inversarea rolurilor, din pradator Porsche devenind prada a VW, reprezinta cea mai recenta scena dintr-o saga de familie.
„In ultima instanta, este vorba despre clanuri", a declarat Stefan Bratzel, din cadrul University of Applied Sciences and Economics din Bergisch-Gladbach. „Este vorba de clanul Porsche vs. clanul Piech care apartin unei singure linii familiale, insa probabil exact acest lucru face conflictul mai dur".
Ambele familii il au la baza pe Ferdinand Porsche, cel care a creat Volkswagen Beetle in anii '30.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, fiul lui Ferdinand, Ferry, si-a creat propria companie, care a devenit Porsche.
Intre timp, fiica lui Ferdinand, Louise s-a casatorit cu Anton Piech, un avocat din Viena; fiul acestora, Ferdinand Piech, este acum presedinte al Volkswagen si membru al boardului Porsche.
La inceputul anilor '80, clanurile Porsche si Piech au respins o incercare a unui var, Ernst Piech, de a-si vinde actiunile unui investitor din Kuweit. In schimb, acestea au fost cumparate de familia Porsche, fapt ce a permis desemnarea lui Wolfgang Porsche in pozitia de presedinte ani mai tarziu.
 
Aventura a inceput acum patru ani
Cu patru ani in urma, Porsche a achizitionat 20% din Volkswagen. CEO-ul Porsche, Wendelin Wiedeking, a caracterizat miscarea drept una defensiva si a declarat ca aceasta avea drept scop protejarea unuia din cei mai importanti parteneri ai companiei sale de o preluare ostila.
Insa, odata cu trecerea timpului, a devenit clar ca Porsche dorea intreg controlul asupra VW, astfel incat micul producator sa poata imparti costurile de dezvoltare de noi tehnologii cu mult mai marele producator Volkswagen.
Acest fapt a reflectat o convingere, recent formulata de Sergio Marchionne, CEO-ul Fiat, ca numai producatorii auto care realizeaza economii majore vor supravietui in economia mondiala.
In octombrie, Porsche a anuntat achizitionarea de actiuni si optiuni egale cu aproape 75% din VW. Acest lucru a fortat fondurile de hedging si traderii care vandusera actiunile short sa le rascumpere la preturi astronomice. Pentru o scurta perioada, VW a fost cea mai valoroasa companie din lume.
In retrospectiva, insa, Porsche pare sa fi avut parte de o victorie extrem de costisitoare.
Obtinerea ultimelor 8-10 procente din pachetul detinut la VW a fost poate ceea ce a pus Porsche la pamant, conform unei persoane familiare cu situatia financiara a producatorului.
Porsche pare sa fi platit aproximativ 6 miliarde de euro pentru aceste actiuni, sporindu-si datoriile chiar in momentul declansarii crizei de finantare.
Acum, Wolfgang Porsche trebuie sa accepte integrarea Porsche in Volkswagen.
Iar Porsche, care a fost refuzata de stat in incercarea de a primi un imprumut de 1,75 miliarde de euro, se mai poate baza doar pe o infuzie de cash de la investitori arabi in schimbul unei participatii la Volkswagen.
Compania a intrat in negocieri exclusive cu Qatar Investment Authority, fondul suveran al Quatarului, care ar putea achizitiona optiunile pe actiunile VW detinute de Porsche.
Fondul ar putea aduce pana la 5 miliarde de euro companiei, estimeaza analistii, usurand povara celor 9 miliarde de euro pe care Porsche le-a acumulat ca datorie achizitionand 50,76% din VW.