Investitie: Pasajul Basarab, mai scump cu 10%

Ziarul Financiar 27.05.2009
Lucrarile la pasajul Basarab vor fi mai scumpe cu circa 10%, respectiv 65,6 milioane de lei (circa 15 mil. euro) fara TVA, pana la 461,6 milioane de lei (peste 110 mil. euro) fara TVA, dupa ce Primaria Municipiului Bucuresti (PMB) a aprobat luna trecuta un act aditional, prin care era acceptata o solutie alternativa de constructie a picioarelor de pod, in loc de grinzi prefabricate sa se utilizeze beton turnat in situ (la fata locului).
„Aceasta solutie alternativa era prevazuta inca din momentul semnarii contractului in anul 2006 si urma sa fie aprobata dupa ce se finaliza proiectarea pasajului. Preturile la materiale de constructii au crescut in ultimii doi ani si companiile care construiesc pasajul deja au utilizat aceasta metoda. Daca sar fi ales grinzile prefabricate ar fi fost si mai scump", a declarat Madalin Dumitru, directorul general al directiei de infrastructura din cadrul PMB.
Contractul pentru constructia pasajului este sub forma design & build, iar proiectarea a fost finalizata de constructori, Astaldi (Italia) si FCC Construction (Spania), in aprilie 2008, pana atunci lucrarile fiind derulate in baza detaliilor de executie.
Reprezentantul PMB nu exclude semnarea unui act aditional prin care sa se reduca suma alocata, daca preturile la materiale de constructii vor continua sa scada, asa cum sa intamplat in primul trimestru din 2009.
Pasajul suprateran Basarab ar urma sa aiba o lungime de 1,9 kilometri, o latime maxima de 44,5 metri in zona statiei de deasupra garii Basarab si o latime de 25,5 metri pe restul pasajului.
„Au mai fost facute alte mici schimbari de proiect. De exemplu, in zona statiei Basarab latimea va fi de 70 de metri, fata de 44,5 cat era initial. In plus, suma din actul aditional acopera si lucrarile de utilitati care au aparut in plus, fata de ce era prevazut in hartile pe care le aveam", explica Dumitru.
Mai mult, sau mai adaugat plati dupa schimbarea legii privind prevenirea seismica din anul 2007, care a schimbat mecanismele de construire a picioarelor de pod.
PMB a bugetat pentru anul acesta circa 230 de milioane de lei pentru lucrarile la pasajul Basarab, insa in cazul in care Guvernul va face o rectificare negativa a bugetului PMB, suma alocata proiectului ar putea sa scada.