Relatia angajat - angajator, ca o poveste de dragoste

Ziarul Financiar 10.05.2009

Relatia dintre angajat si angajator este asemenea unei povesti de dragoste, spune CEO-ul unei banci care a participat la studiul realizat de Hewitt Associates in 2007/2008 in Europa Centrala si de Est.



"Cel mai important pentru o companie este sa afle ce ii motiveaza pe angajatii sai. In Microsoft, angajatii au posibilitatea sa isi exprime opinia despre mediul in care lucreaza, despre managerii lor, despre strategia companiei in mod deschis, iar acest feedback este luat in considerare atat in evaluarea performantelor managerilor, cat si in definirea si ajustarea politicilor de resurse umane", spune Corina Irimie, HR Manager al Microsoft Romania. 
Si, ca orice relatie, poate fi in egala masura fragila si volatila. "Vestea buna este ca angajatorii care au construit inca de la inceput o relatie solida cu angajatii pot face ca aceasta poveste sa dureze pe termen lung - in ciuda cresterii rapide a asteptarilor angajatilor si a luptei acerbe pentru talente din piata", explica Monica Carligea, coordonator al studiului in Romania.
Odata cu trecerea timpului, nivelul de satisfactie al angajatilor incepe sa scada constant, in special in ceea ce priveste satisfactia vizavi de relatia cu managementul - indiferent daca este vrba despre top management sau managerul direct -, valorizarea resurselor umane, oportunitatile de cariera, cat si pachetul de compensatii si beneficii.
In paralel, dupa o anumita perioada de timp, managementul considera ca stie ce gandesc angajatii si nu mai acorda atat de mult timp identificarii nevoilor lor. Din pacate, aceasta lipsa de comunicare conduce de cele mai multe ori la despartiri bruste sau la solutii de retentie de moment, insa ineficiente pe termen lung.
Interesant este faptul ca cei mai nemultumiti nu sunt angajatii cu o vechime mai mare de cinci ani in companie, ci cei care lucreaza de 2-3 ani in organizatie. Gradul de multumire al angajatilor este foarte ridicat in primele luni dupa angajare, dupa care incep sa acumuleze frustrari si satisfactiile legate de jobul lor intra pe o panta descendenta.
"Dupa o anumita perioada de timp, si asteptarile managerilor de la angajati cresc. Pe de alta parte, oamenii care au o vechime de peste 5 ani in companie stiu ca organizatia in care lucreaza nu este perfecta, la fel cum nici alte organizatii nu sunt perfecte, prin urmare se acomodeaza si isi ajusteaza asteptarile", explica Octavian Pantis, managing partner al companiei de training TMI Traning and Consulting.
 
Comunicare insuficienta
Unul din punctele slabe ale companiilor analizate de studiul Hewitt este, in viziunea angajatilor, faptul ca nu comunica suficient de transparent care sunt oportunitatile de dezvoltare si promovare ale angajatilor. Aproape 60% din oamenii nou-intrati in companie spun ca stiu ce oportunitati au in cadrul organizatiei, iar ponderea scade la doar o treime (34%) cand vine vorba despre angajatii cu o vechime cuprinsa intre 2 si 3 ani.
Printre cele mai slabe scoruri le inregistreaza angajatorii cand vine vorba despre respectarea opiniilor si sugestiilor angajatilor si includerea acestora in procesul decizional de management. 37% din angajatii cu vechime cuprinsa intre 2 si 3 ani si 39% din cei cu vechime de peste 5 ani isi fac vocea auzita la nivel executiv.
"Angajatii noi sunt in general foarte entuziasti si au asteptari foarte mari in ceea ce priveste cariera lor in noul loc de munca. Dupa ce isi formeaza o imagine mai clara asupra organizatiei si asupra echilibrului intre nevoile lor de dezvoltare si oportunitatile existente in cadrul companiei, o parte din ei decid sa isi caute un alt job. Acesta este momentul in care implicarea incepe sa scada", explica Carligea.
 
Managerii si angajatii vad lucrurile diferit
Angajatii si managerii vad cel putin diferit lucrurile cand vine vorba de gradul de implicare si angajament fata de companie. Ce ii motiveaza pe unii este foarte posibil sa nu ii incante absolut deloc pe ceilalti. Astfel, oportunitatile de cariera si modul in care sunt promovati angajatii reprezinta aspectul cu cea mai mare discrepanta intre perceptia managerilor si cea a angajatilor, luand in calcul faptul ca 63% din lideri considera ca organizatia ofera oportunitati de dezvoltare si promoveaza angajatii cel mai bine pregatiti, in timp ce doar 43% dintre angajati considera acest lucru.
"Poate cel mai important factor de retentie a angajatilor este relatia cu seful direct. Increderea pe care acesta o inspira face ca membrii echipei sa fie capabili sa performeze la nivelul cerut. Sistemul de recompensare este si el un factor determinant", afirma Adriana Radu, HR Manager al Henkel.