Romaqua a crescut productia de apa si bere, dar stagneaza pe sucuri

Autor: Mihaela Popescu 06.05.2009

Grupul Romaqua, controlat de Octavian Cretu, si-a majorat productia de apa minerala cu 12% in primul trimestru fata de aceeasi perioada din 2008, in timp ce volumele de sucuri imbuteliate au stagnat.



Apa si sucurile still drinks (cu continut de fruct de maximum 25%) au cele mai mari ponderi in vanzarile grupului, insa in acest an cea mai mare crestere a afacerilor companiei va fi generata de berea Albacher, lansata pe piata in primavara lui 2008.
"Volumele de bere imbuteliate sunt in primele trei luni din an cu mai mult de 6% peste rezultatele ultimului trimestru din 2008", a precizat Mihaela Draghici, directorul de comunicare al Romaqua Group.
Producatorul mizeaza pe un avans de aproximativ 50% (in lei) al cifrei de afaceri in 2009, comparativ cu perioada anterioara, pe o piata care in primul trimestru a fost afectata de scaderi in consum pe segmentul apei minerale si pe cel al berii.
Declinul segmentului de apa in trimestrul I este de 6% in volum, comparativ cu primele trei luni din 2008. Romaqua este primul imbuteliator de sucuri care raporteaza dinamica productiei in trimestrul I. Anul trecut, compania a raportat o crestere a vanzarilor de apa si sucuri de 20% fata de 2007, cele mai importante branduri din portofoliul sau pe aceste segmente fiind Borsec si Giusto.
 
Pregatesc un rebranding pe cafea
Producatorul activeaza si pe piata cafelei cu brandul Metropolitan Caffe, insa aceasta are o pondere redusa in veniturile totale ale grupului. Mihaela Draghici a precizat ca Romaqua si-a redus productia de cafea in primele trei luni din an fata de aceeasi perioada din 2008 pentru a pregati piata pentru relansarea produsului intr-un ambalaj nou.
Cifra de afaceri consolidata a grupului a fost anul trecut de 478 mil. lei (130 mil. euro), in crestere cu 45% fata de valoarea din 2007, cel mai mare aport la acest avans fiind adus de lansarea primului brand de bere din portofoliu, Albacher. Producatorii din industria bauturilor non-alcoolice se asteapta la o revigorare a pietei datorita prognozelor care indica cresteri de temperatura in urmatoarele luni. Cei mai multi mizeaza insa pe cresteri de vanzari mai modeste decat cele inregistrate in ultimii ani, cand avansul a fost de peste 10-15%.
2009 este primul an in care actionarii Romaqua stopeaza investitiile in dezvoltarea grupului, dupa ce in ultimii trei ani valoarea cumulata a acestor investitii a ajuns la peste 50-60 mil. euro.
 
Vrea 4-5% din piata berii cu Albacher
Cel mai mare proiect de investitii al grupului, de 40 mil. euro, a fost finalizat la jumatatea anului trecut, odata cu inaugurarea fabricii de bere de la Sebes, care i-a permis producatorului sa intre pe o noua piata.
Pentru investitia in aceasta unitate, Romaqua a contractat in 2007 un credit de circa 30 mil. euro de la banca BCR. Aceasta a fost in ultimii ani cel mai mare finantator al grupului.
Odata cu lansarea primului sau brand de bere, grupul a atacat o piata extrem de competitiva, controlata de multinationalele Heineken, InBev, SABMiller si Carlsberg. Pentru primul an de operare pe piata berii, tinta producatorului Borsec este sa ajunga la o cota de piata de 4-5%. Principalii actionari ai Romaqua Group sunt Octavian Cretu si Nicolae Palfi.
Ei detin impreuna 90% din actiuni, restul fiind impartit intre mai multe persoane, printre care si angajati ai grupului.
Cei doi oameni de afaceri si-au majorat anul trecut participatiile in Romaqua, in urma iesirii din actionariat a doi investitori care detineau impreuna 30% din titluri.
Romaqua se numara printre cei mai mari jucatori pe piata bauturilor non-alcoolice, estimata la peste un miliard de euro, alaturi de imbuteluatorii Coca-Cola, Pepsi si European Drinks.