SIMEZE / Renasterea lui Bernea
Autor:
Virginia Barbu
24.02.2009
Expozitia „Gesturi potrivite" a fost evenimentul artistic si muzeal care a incununat discret si exemplar sfarsitul anului 2008. Comemorarea lui Horia Bernea la Muzeul taranului Roman a revelat remanenta creativa a ideilor sale, atat in ceea ce priveste muzeologia „activa", „marturisitoare", initiata de el, cat si in planul artei, al noii viziuni pe care a adus-o in pictura romaneasca contemporana.
Expozitia pare sa fi fost conceputa chiar de marele artist, disparut dintre noi in urma cu noua ani. Buna asezare pe care au realizat-o Ioana Popescu si Lila Passima a dus mai departe lectia despre firesc, firescul pe care cei doi „guru" de la MTR, Irina si Bernea, il vedeau ca principalul agent al „randuielii", acest proteic arhaism pe care au incercat sa-l retrezeasca in constiinta contemporanilor. Gestul secund al Muzeului a fost tiparirea, la Editura „Martor" (sub a carei titulatura apare si Revue d’Anthropologie du Musee du Paysan Roumain), albumului „Horia Bernea - 70 de ani, 70 de pagini, texte si desene inca neprivite", lansat, ca un cadou de Sf. Nicolae, pe 6 decembrie. Este o carte-obiect construita cu grija si priceperea unei miscari „arts&crafts", aruncand in derizoriu luxoasele editii, flamboaiante in aspect, paupere in continut, de care este sufocata piata de carte in prezent.
Spirit esentialmente romantic, prin dorinta de a reinnoi arta intorcandu-se la natura, la creatia artistica populara si la permanenta spirituala care defineste spatiul romanesc, prin farmecul „exotic" al evadarilor spatio-temporale, ca si al incursiunilor stilistice rezonante, Horia Bernea avea un simt special al semnificativului pe care l-a dus pana la ultimele consecinte, lansand sageata cu doua varfuri a renasterii.
MTR a facut un gest de reverenta plin de naturalete, in timp ce entuziasmele naive si intelectualismele neputincioase se vor fi retras in intunericul, posibil germinativ, mult-asteptatei retrospective care ni-l va reda pe Bernea in vastitatea operei sale.