Cine castiga din scumpirea alimentelor

Autori: Cristina Stoian , Diana Tudor Stoica 23.04.2008
Pretul graului a crescut cu 150% in luna aprilie a acestui an fata de aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce produsele din carne au inregistrat cresteri de sub 10%. Cum se explica acest paradox si cine castiga din scumpirea alimentelor?

Criza majora pe piata cerealelor si a celorlalte resurse pentru productia de nutreturi concentrate, cauzata de seceta prelungita care a afectat in 2007 atat Romania, cat si majoritatea tarilor din Europa, a condus la dublarea pretului de achizitie a acestora in vara anului trecut fata de preturile practicate la inceputul anului 2007, si chiar triplarea lor in toamna. Procesul a condus de asemenea la cresterea costurilor furajelor si, implicit, a produselor alimentare.
In timp ce painea si uleiul au ajuns la raft mai scumpe, pretul acestora fiind sustinut de cererea mare din partea romanilor, produsele alimentare din carne au inregistrat cresteri nesemnificative din cauza ca oamenii s-au indreptat mai mult spre produsele de baza. La sfarsitul anului trecut un litru de ulei a ajuns intre 2,7-3,2 lei la producator si 3,5-4 lei pe rafturile magazinelor, anul acesta uleiul putand fi cumparat cu un pret intre 8-9 lei. De asemenea, pretul painii a crescut in ultimele doua luni ale anului trecut cu 20% ajungand la raft de la 70 de bani la 90 de bani. In ceea ce priveste carnea de pasare, de exemplu, aceasta a crecut anul trecut fata de 2006 doar cu 2%, in conditiile in care furajele si materia prima s-au triplat. Pentru producatorul de preparate de carne de pasare, Agricola Bacau, aceste costuri au determinat aproximativ opt-noua luni de pierderi. "In luna iulie 2007 preturile de cost a carnii de pasare si porc au crescut cu 5-10%, iar in septembrie-octombrie s-au inregistrat cresteri ale costurilor de productie cu inca 10-15%. Mai mult de 10.000 de tone de cereale au fost aduse de Agricola Bacau din import pentru asigurarea chiar si partiala a necesarului pana la noua recolta", a explicat Gheorghe Antochi, presedintele Agricola Bacau.
Cei care au de castigat sunt comerciantii, care tind sa-si pastreze adaosurile pentru acoperirea costurilor operationale si asigurarea profitului. Un calcul simplu facut de Stefan Padure, vicepresedintele Angst pe blogul personal arata ca in retail, pretul produsului se mareste cu 40% pana la 60%.
"Producatorul X vinde catre marii retaileri si clienti mai mici, pretul de cost initial fiind de 10 lei. Marii retaileri vor aplica la raft un pret cu 40% mai mare, adica 14 lei, in timp ce micul comerciant va creste pretul cu peste 60%, adica va vinde produsul cu 16,8 lei", sustine Padure.
Ce va alege consumatorul intr-o piata dominata eminamente de pret? "Toti se vor indrepta catre retailul modern, ceea ce inseamna disparitia micului comerciant", mai spune Padure.
Producatorii de cereale spun insa ca "perioada de glorie" a retailului modern nu va mai dura mult timp, chiar daca in prezent cererea este constanta si chiar in crestere. "Criza de produse alimentare se va contura la nivel mondial in cativa ani, mai ales ca rapita, floarea-soarelui si soia au devenit produse cu cautare si in alte domenii decat cel ale consumului. O sa vina timpul in care retailerii vor castiga mai putin decat acum pentru ca producatorul nu va mai fi nevoit sa vanda la preturi care nu-i acopera nici costurile de productie", declara Adrian Porumboiu, omul de afaceri care detine grupul Racova Agro Pan Grup din Vaslui.