Machetele de publicitate online vor pierde teren in favoarea reclamelor asociate motoarelor de cautare

Autor: Gabriel Niculcea 22.05.2008
In ultimii ani, publisherii web au mizat foarte mult pe venituri mari rezultate din publicitatea online. Acum insa, incetinirea economica ar putea afecta foarte mult aceasta situatie, scrie presa internationala.

In timp ce publicitatea prin intermediul motoarelor de cautare web ramane puternica, exista semne ce indica o incetinire a cresterii segmentului de reclame online, in special acele reclame mai elaborate.
In ultimele cateva saptamani, marii jucatori de pe piata de advertising precum Yahoo! si Time Warner au postat rezultate mixte.
De asemenea publisherii online ar putea primi mai putini bani pentru spatiul publicitar pe care il inchiriaza, iar nivelul preturilor platite pentru reclamele online a scazut cu 23 de procente din martie pana in aprilie, potrivit PubMatic, o companie de publicitate din Palo Alto, California.
Studiul companiei mai arata ca publisherii reprezinta categoria cea mai afectata de aceasta situatie, inregistrand o scadere a preturilor pe care le incaseaza din retelele media de 52 la suta.
Acestea sunt insa rezultate preliminare, situatia economica putandu-se redresa. Totusi, aceste cifre sunt un motiv de ingrijoare pentru portalurile web, publisherii din domeniul presei scrise si companii media precum CBS, ce recent a anuntat o tranzactie in valoare de 1,8 mld. $ pentru achizitia Cnet Networks pentru a-si mari veniturile generate de reclamele de tip banner (macheta).
"Cea mai dezavantajata forma de publicitate, care este predispusa la schimbarile economice, este publicitatea prin bannere" a declarat Jeffrey Lindsay, analist al Sandford C. Bernstein & Company.
Veniturile generate de reclamele de tip banner ale companiei AOL au scazut cu 18 la suta, la 191 milioane de dolari. Compania din New York este detinuta de consortiul media Time Warner ce a raportat rezultatele finaciare luna trecuta.
Potrivit directorului general al Time Warner, Jeffrey L. Beweks, compania sa nu a fost multumita de performantele obtinute de publicitatea prin bannere, afisata pe propriile site-uri sau pe cele ale partenerilor. Beweks a declarat insa ca aceste rezultate nu se datoreaza problemelor din economie, ci sunt imputabile managerilor AOL.
New York Times a inregistrtat de asemenea o incetinire a nivelului de crestere pe segmentul de publicitate online. In ultimul trimestru, veniturile generate de acest tip de publicitate au crescut cu 16 procente comparativ cu nivelul de 20 la suta inregistrat anul precedent.
Spre sfarsitul lunii aprilie, serviciul de informare din domeniul medical WebMD Health si-a diminuat tinta de venituri de la 415 mil. $ la 390 mil. $. Aceasta schimbare reflecta "o recenta orientare spre achizitiile pe termen mai scurt ale clientilor, ce probabil se datoreaza climatului de business actual", au adaugat oficiali ai companiei.
Tendinta se pastreaza si in cazul site-ului companiei media The Weather Channel, noii clienti de publicitate cautand sa testeze eficacitatea reclamelor de pe site inainte de a incheia un contract. "Publisherii sunt mult mai prudenti acum, avand nevoie de o dovada ca reclamele functioneaza si ca aduc venituri", a mentionat Paul Iaffaldano, vicepresedinte si manager general al Weather Channel Media Solutions. Astfel, potrivit lui, clientii existenti vor continua sa cheltuiasca insa nu in acelasi ritm.
Pe de alta parte, una din zonele ce raman in top sunt reclamele postate prin intermediul motoarelor de cautare web. Acestea sunt considerate ieftine si eficiente chiar in cazul unei "recesiuni", fiind principala sursa de venit a Google. In ultimul trimestru, detinatorul celui mai utilizat motor de cautare web a avut un profit de 1,31 miliarde de dolari rezultat din venituri ce au cumulat 5,19 miliarde de dolari.
Pe piata americana acestea au inregistrat o crestere de 30% fata de anul trecut.
Directorul general al Google, Eric Schmidt, a contrazis ingrijorarile conform carora compania sa ar putea fi afectata de situatia recenta a publicitatii online. "Este clar ca pozitia noastra pentru anul 2008 este si va ramane una favorabila, indiferent de climatul de afaceri in care ne-am afla", a declarat acesta in cadrul unei intalniri cu investitorii.
Yahoo!, care si-a revizuit targetul anual datorita unei scaderi inregistrate pe piata de publicitate prin bannere, a inregistrat o majorare a veniturilor de 9 procente, ajungand la 5,19 miliarde de dolari, depasind astfel estimarile analistilor. Reprezentantii companiei din Sunnyvale, California nu au specificat totusi cat la suta din acest venit este generat de reclamele postate prin intermediul motorului sau de cautare si cat la suta de publicitatea prin bannere.
Microsoft a raportat o crestere cu 29 de procente a veniturilor din segmentul de publicitate, spre deosebire de rata de 23 la suta inregistrata trimestrul trecut. Cifrele exclud contributia adusa de achizitia companiei aQuantive, companie de publicitate online ce a fost cumparata cu 6 milioane de dolari cu un an in urma. Totusi, in ciuda acestui lucru, profitul producatorului de software a scazut cu 11 procente, ajungand la 4,39 miliarde de dolari.
Un analist al companiei Sanford C. Bernstein crede ca aceasta ingrijorare privind o posibila recesiune ar putea chiar ajuta anumite companii intrucat jucatorii de pe aceasta piata isi transfera mare parte din bugete online.
"In cazul unei caderi moderate sau chiar severe a economiei, publicitatea online ar putea fi chiar in avantaj deoarece foarte multi vor prefera sa investeasca in acest tip de publiciate, datorita rezultatelor bune si pretului", a mai adaugat el.
Aceeasi sursa averitizeaza insa ca tendinta s-ar putea mentine doar pana la un punct. "Daca economia sufera o cadere atat de severa incat advertiserii sa se opreasca sa mai faca publicitate, sau intampina dificultati financiare, atunci publicitatea online va fi afectata la fel ca toate celelalte forme de publicitate", a mai precizat Lindsay. O parte din banii de publicitate ce in trecut erau destinati portalurilor web acum au destinatii cu totul diferite.
Totodata, retelele de publicitate, care gestioneaza spatiile de reclama pentru mii de pagini web, au acum in portofoliu si site-uri cu reputatie, fapt ce le face mult mai atragatoare pentru advertiseri.
"In trecut, ne-am fi putut duce si comanda pe o lunga perioada de timp spatii pentru reclame pe aceste portaluri. Totusi, in decursul timpului posibilitatile analitice cresc, astfel putandu-se observa ca banii destinati segmentului media pot functiona mult mai bine in cadrul unei game mai largi de site-uri", a mentionat Quentin George, director al departamentului media digital din cadrul Universal McCann, companie ce planuieste campanii media pentru companii precum Sony sau L'Oreal.
Totodata, in opinia lui Michael Hayes, vicepresedinte si director pentru Initiative Interactive, companie ce se ocupa cu cheltuielile pe tehnologie digitala ale unor clienti precum "Home Depot" sau "Bayer", advertiserii ar trebui sa evite cheltuielile mari si sa inceapa sa caute "campanii orientate" mai mult pe site-uri mici. Acest lucru afecteaza portalurile web, avand acum mult mai multe optiuni.
Incetinirea economiei ar putea reprezenta un avantaj pentru publisheri. Jucatorii de pe piata se vor orienta in a investi in publicitatea online, aceasta prezentand o siguranta mai mare si preturi mai mici.
Cheryl Barre, promovat acum 18 luni in calitate de sef al departamentului de marketing pentru Arby's Restauant Group, insa a lansat prima campanie de publicitate abia in luna aprilie a acestui an - compania preferand sa taie cheltuielile pe promovare din cauza ingrijorarilor provocate de situatia economica din SUA.
Un alt exemplu in acest sens este General Motors ce continua sa transfere fonduri dedicate publicitatii traditionale catre publicitatea online.
"Am transferat din ce in ce mai multe resurse catre publicitatea digitala si vom continua acest lucru", a precizat Betsy Laza, director de publicitate si operatiuni media al companiei auto. General Motors pare a fi afectata de situatia economica, raportand pierderi de 3,3 miliarde de dolari in aprilie. "O recesiune afecteaza cheltuielile digitale insa nu forteaza o eventuala revizuire a strategiei", a mai adaugat el.
"Luand in considerare faptul ca vanzarile din aceasta industrie au scazut anul acesta, si ca tot mai putini oameni se implica pe aceasta piata, atunci mediul digital reprezinta cea mai buna cale catre acei consumatori ce deja actioneaza pe piata", a mentionat aceasi sursa.