Solutii de racoreala in lunga vara fierbinte
Autor:
Alice Georgescu
27.06.2008
In lume, metropolele care se respecta (nemaivorbind de orasele mai mici) au obiceiul sa organizeze, prin intermediul a felurite entitati administrative si/sau culturale, cel putin cate un festival de proportii pe timpul verii, atat pentru a inviora atmosfera toropita de soarele nemilos, cat si - mai ales - pentru a atrage turisti; prin urmare, bani. Printre acestea, festivalurile de teatru ocupa un loc privilegiat, mai intai pentru ca teatrul este (inca!) o distractie agreata si de "elite", si de "publicul larg", iar apoi pentru ca, in special in ultima vreme, sub palaria Thaliei si a Melpomenei incap o sumedenie de forme de spectacol, incepand cu teatrul "propriu-zis", traditional, cum s-ar spune, continuand cu teatrul-dans si sfarsind cu diversele specii de performance. Asta insemnand, bineinteles, o garantie ca oferta se va bucura de o cerere pe masura, ba chiar peste masura. Si nu ma gandesc neaparat la faimoasele festivaluri de la Avignon sau Edinburgh, ci la mai putin celebrele, dar la fel de serioasele si animatele festivaluri de la Viena (Wiener Festwochen) sau, mai aproape, de la Pecs (un soi de omolog al autohtonului Festival National).
La noi, din punct de vedere teatral, vara e un interval (aproape) mort - "aproape" referindu-se la stagiunea prelungita a unor mici scene precum cea de la Act sau cea de la Green Hours. Desigur, institutiile si ai lor angajati trebuie sa se odihneasca, sa se renoveze s.a.m.d., pentru a fi proaspete si vioaie, din nou, la toamna. Ce se intampla insa cu legiunile tot mai numeroase de tineri actori si regizori care se plang ca n-au unde lucra, pentru ca nu le da nimeni de lucru? De lucru, daca vrei, iti mai si faci.