O specie americana pe cale de disparitie: mall-urile comerciale

Ziarul Financiar 08.07.2003


Desi in plina expansiune in unele zone geografice, mallurile comerciale sunt specii pe cale de disparitie in Statele Unite. Chiar si cei care obisnuiau sa-si petreaca timpul liber in fata unui suc contempland omniprezenta fantana arteziana par sa gaseasca noi modalitati mai distractive de petrecere a timpului liber.



Dupa ce s-au saturat de strazile cu magazine si de mania suburbiilor, americanii par sa caute acum stabilitate. Banii se duc pe renovarea cladirilor din zonele mai vechi ale oraselor, iar timpul liber se consuma in locatiile la moda din centru. Cand fac cumparaturi, americanii prefera acum mega-mallurile, si magazinele de talie cu adevarat gigantica, in defavoarea clasicelor malluri comerciale.



Astfel, mallurile de cartier, de mai mici dimensiuni si practic trase la indigo din punctul de vedere al arhitecturii si ofertei, se lupta sa-si pastreze furnizorii. Desi unele malluri au reusit sa se redreseze schimband usor stilul magazinelor pe care le gazduiesc, majoritatea par sa fie sortite falimentului. S-a construit chiar un website special, dedicat identificarii acestor malluri pe moarte, www.deadmalls.com.



In SUA peisajul se schimba rapid, astfel incat constructoriiau inceut deja sa demoleze mallurile mai vechi, transformand coridoarele interioare in stradute si integrand magazinele in mediul urbanistic transformandu-le in magazine clasice de exterior.



"Pentru ca sunt de mici dimensiuni, e cele mai multe ori mallurile mai vechi nu pot oferi consumatorilor aceleasi optiuni", spune Bill Anderson, vicepresedintele firmei de consultanta Economics Research Association. "Dar o data ce sunt restructurate, apare posibilitatea atragerii celor care s-au saturat sa mearga peste tot cu masina si vor mai multe zone comerciale pedestre.



Cum aduci magazinele in strada



Mallul Winter Park este un caz clasic de mall muribund. Constructia care se intindea pe o suprafata de peste 37.000 metri patrati, era situata in centru orasului. Parcarea uriasa care inconjura cladirea izola practic magazinele din interior de restul orasului. Asa ca, o data cu construirea unei zone pietonale de cumparaturi, in apropiere, mallul a inceput sa devina mai putin cautat.



La sfarsitul anilor 1990, noul proprietar, autoritatile locale si proprietarii magazinelor din cadrul mallului au inceput sa planifice daramarea cladirii. Restructurat in mai multe faze, mallul a fost in cele din urma transformat in Winter Park Village, un ansamblu care se integreaza mai bine in peisj si care contine apartamente, restaurante, un centru de fitness, un centru de sali de cinema, un supermarket, spatiu pentru birouri si, bineinteles,o multime de magazine. andreea.melinte@zf.ro