Viitoarele facilitati fiscale incurajeaza micii producatori de bere

Autor: Stelian Negrea 07.12.2004

Facilitatile fiscale care vor intra in vigoare la inceputul anului viitor dar si optimismul privind cresterea consumului de bere in Romania au dus la aparitia in nisa micilor producatori de bere  - capacitati anuale de crestere de pana in 200.000 de hectolitri -  a catorva noi jucatori din Moldova si Bucuresti.
"Consumul anual din Romania este de 62-63 de litri/cap de locuitor, iar estimarile pentru anii urmatori arata cresterea acestuia pana spe 80 de litri, ceea ce inseamna circa 3-4 milioane de hectolitri anual. Micii producatori care au aparut in ultimul timp - aparitii care dau conturul unui trend pe piata - si care vor mai aparea cu siguranta sunt jucatori regionali care vor intra intr-o proportie covarsitoare pe segmentul berilor populare", spune Vifor Versescu, directorul general al Patronatului Societatilor Producatoare de Bere din Romania (PSPBR), organizatie creata, la inceputul acestui an, prin asocierea unui numar de 21 producatori autohtoni, care realizeaza aproximativ 25% din productia nationala de bere.
Conform datelor PSPBR, micii producatori cu capacitatI de pana in 200.000 de hectilitri annual detin circa 6,5% din piata de bere. "In Germania numarul micilor producatori este de circa 1.200, in Belgia de peste 600 in timp ce in Romania numarul acestora a scazut puternic in ultimii ani de la 125 la doar 19. Mici producatori au inceput sa apara in zona de nord a tarii dar sI in Vest la Arad, in Bucuresti - se pregatesc doua mici fabrici", afirma Versescu.
Daniela Miron, unul dintre cei doi asocialti ai Bere Solca Company, care se va lansa pe piata anul viitor, este increzatoare in ciuda competitiei puternice din aceasta piata. ". Vom scoate pe piata trei tipuri de bere in principal la sticle personalizate de 0,66 litri cu alcolizari diferite", spune Daniela Miron.
Liviu Bratu, directorul general al unui producator regional de bere din Piatra Neamt, Cozla Productie, spune ca pe piata mai este inca loc. "Mai este cu siguranta loc pe piata insa succesul unei noi lansari depinde de puterea financiara a noilor jucatori", sustine Bratu.
Rodica Paslaru, directorul general al firmei de constructii Dora Bucuresti spune ca, anul viitor, va definitiva o investitie de cateva milioane de dolari pentru punerea in functiune a unei fabrici de bere cu o capacitate anuala de 70.000 de hectolitri.
In luna august, Guvernul a decis sa reduca, incepind cu data de 1 ianuarie 2005, acciza la micii producatori (cu o capacitate de pana la 200.000 hectolitri) de la 0,5 euro/hectolitru la 0,38 euro/hectolitru (fata de 0,6 euro/hectolitru cat platesc marii producatori).
Reprezentantii patronatului au solicitat micsorarea accizelor si la unitatile cu o capacitate de pana la 400.000 hectolitri care detin fabrici de malt, sustinand ca producerea maltului necesita contractarea unor credite considerabile pentru asigurarea si stocarea orzului, care ingreuneaza activitatea producatorilor autohtoni.
Piata berii este una dintre cele mai concurentiale din Europa. Primii patru jucatori de pe piata fac parte din grupuri internationale ce se afla in topul primilor cinci producatori de bere din lume: Brau Union Romania, liderul pietei cu 32% anul trecut, face parte din grupul Heineken, SABMiller Romania si Interbrew Romania locul trei cu 16% sunt filialele locului trei, respectiv unu mondial, iar Tuborg Romania locul patru cu 7% face parte din grupul danez Carlsberg - locul cinci.
Valoric piata a atins anul trecut circa 550 de milioane de euro cu un volum de 12,8 milioane de hectolitri (in crestere cu 12% fata de anul anterior) iar estimarile pentru acest an merg catre depasirea pragului de 13 milioane de litri. Recent un jucator european important, San Miguel a decis sa intre pe piata romaneasca, pentru moment doar cu o singura marca si numai prin intermediul importurilor.
stelian.negrea@zf.ro