Colliers: 2023 a readus cererea pentru retail, iar în 2024 se anunţă un interes pentru proiectele mixte

Autor: Bogdan Alecu 26.02.2024

Anul 2023 s-a încheiat cu unul dintre cele mai bune rezultate din 2011 încoace în ceea ce priveşte livrările de noi proiecte de retail, adăugând aproximativ 220.000 de metri pătraţi la suprafaţa totală de retail, mai mult decât dublu comparativ cu ultimii doi ani, potrivit raportului de piaţă anual publicat de Colliers. Atât pentru retaileri, cât şi pentru proprietarii de centre comerciale, 2023 a fost, de asemenea, încă un an bun pentru vânzări, iar nivelul de profitabilitate din România continuă să fie unul dintre cele mai ridicate din Uniunea Europeană. În paralel, consultanţii Colliers observă un interes din ce în ce mai mare al dezvoltatorilor către proiecte de tip mall sau cu destinaţie mixtă, de mari dimensiuni, în următorii ani.

„Începând cu prima jumătate a anului trecut, creşterea reală a salariilor, adică diferenţa dintre creşterea salariilor şi cea a preţurilor, a revenit în teritoriu pozitiv. Pornind de la datele Eurostat, România oferă unele dintre cele mai mari marje de profit din UE pentru o varietate de tipuri de bunuri, de la îmbrăcăminte, la încălţăminte, la jucării şi produse farmaceutice. În timp ce costul riscului este şi el la un nivel mai ridicat decât în alte ţări, iar acest lucru poate avea, de exemplu, consecinţe asupra rezultatului final atunci când se contractează un împrumut“, subliniază Liana Dumitru, director retail agency la Colliers.