Cârnaţii au devenit regii bucatelor: cu o producţie locală de aproape 1 mld. euro anual, au cea mare valoare adăugată din industria alimentară

Autor: Florentina Niţu 11.02.2024

România este al şaptelea producător de cârnaţi din UE la nivelul valorii producţiei, cu o cotă de 3,5% din piaţă Cârnaţii au detronat berea în topul categoriilor din industria alimentară şi a băuturilor în funcţie de valoarea generată în 2022, ultimul an pentru care există date disponibile, arată datele Eurostat Valoarea producţiei de cârnaţi a crescut în perioada 2021-2022, iar pentru unii dintre marii producători din acest sector a crescut şi valoarea exportului.

Cârnaţii au avut cea mai mare valoare a producţiei din in­dustria alimentară românească în 2022, de 0,9 miliarde de euro, potrivit studiului „Key Figures On The European Food Chain 2023 Edition“, publicat recent de Eurostat. Valoarea producţiei a crescut de la 0,72 miliarde de euro în 2021, adică cu circa 25%.

„Din punct de vedere valoric, brânza a fost cel mai important produs alimentar din Italia, Franţa, Grecia şi Estonia, în timp ce cârnaţii aveau cea mai mare valoare a producţiei din Polonia, Austria, România, Slovacia şi Slovenia“, arată datele Eurostat. Eurostat a analizat 12 categorii de produse alimentare şi băuturi şi dintre acestea există trei grupuri de produse unde valoarea pro­ducţiei UE în 2022 a fost de peste 25 miliarde de euro: băuturi răcoritoare (30 miliarde euro), prăjituri şi produse de patiserie (27,8 miliarde euro) şi cârnaţi (26,6 miliarde euro).