ANALIZĂ ZF. Black Friday şi sărbătorile de iarnă cântăresc greu în piaţa de electro-IT: Ultimele două luni din an înseamnă vânzări de peste 1 mld. euro

Autor: Cristina Roşca 15.12.2023

♦ Românii cheltuie anual circa 5 mld. euro pe produse electro-IT, adică pe frigidere, espressoare, laptopuri, camere foto ori imprimante ♦ Un sfert din vânzările de profil din România se realizează în ultimele două luni din an ♦ Astfel, doar noiembrie şi decembrie contribuie cu peste 1 mld. euro la total.

În România, aproape un sfert din vânzările anuale de produse electro-IT sunt realizate în ultimele două luni din an, mai exact în noiembrie - când are loc Black Friday - şi în decembrie, când con­su­matorii fac achiziţii de sărbători. De altfel, România este, alături de Slovacia, ţara cu cea mai mare pon­dere a acestei perioade în totalul vânzărilor de frigidere, espressoare, laptopuri, camere foto ori impri­mante, arată datele companiei de cercetare de piaţă Gfk.

„Ultimele două luni din an (adică perioada de vârf) gene­rează, în medie, 22% din vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată din regiunea Europei Centrale şi de Est“, spun analiştii GfK.

În cazul României şi Slovaciei, ponderea e de 24% în 2022, pe când în Ucraina şi Slovenia, procentul scade la 20%.

În ceea ce priveşte Ucraina, ponderea a scăzut considerabil în ultima perioadă, marcată de războiul cu Rusia, înainte de conflict, noiembrie şi decembrie generând 25% din vânzări.

Deşi finalul de an reprezintă vârful de vânzări pentru aproape orice fel de comerţ, pentru electro-IT, ultimele două luni cântăresc chiar mai mult decât în rest, iar asta şi datorită eveni­men­tului de shopping Black Friday, care în ultimul deceniu a prins tot mai mult la publicul autohton.