România are 40% din căile ferate electrificate, iar pentru a ajunge la 100% sunt necesare peste 10 miliarde de euro. Roland Berger: Fără creşterea traficului, nu se justifică investiţia

Autor: Roxana Petrescu 07.11.2023

În timp ce Polonia defilează cu un grad de electrificare a căilor ferate de 70% iar state precum Elveţia sunt deja la 100%, România este aproape de coada clasamentului european, cu un procent de circa 40%  Dar fără creşterea traficului feroviar, deblocarea unor investiţii masive în această direcţie este nesustenabilă din punct de vedere economic Dilema este practic cum aduci trafic feroviar fără investiţii şi invers, în contextul în care acum transportul pe calea ferată este mai degrabă o opţiune de avarie, decât una eficientă.

Calculele ZF făcute pe baza datelor Eurostat arată că la nivelul anului 2021, doar 25% din consumul final de energie al UE era asigurat de energia electrică. Statele nordice stau bine la acest capitol, Norvegia având un procent de peste 51% de electrificare a economiei sale, în timp ce România avea un procent de numai 16%. Acest procent redus în cazul României reprezintă de fapt drumul pe care îl mai are de parcurs pe calea decarbonizării prin trecerea unor sectoare de activitate din zona de consum de combustibili fosili spre cea de energie electrică din surse verzi. Una dintre direcţii este electrificarea transportului.

„România are o reţea de cale ferată cu o lungime totală de aproximativ 10.600 de km din care aproape 4.000 de km sunt electrificaţi. Cu o rată de electrificare de sub 40% a infrastructurii de transport feroviar, România se situează sub media europeană, care a atins pragul de 50%. Totodată, din punctul de vedere al traficului, o pondere semnificativă a activităţii se desfăşoară pe porţiunile reţelei electrificate – de exemplu peste 80% din transportul de marfă se desfăşoară pe segmente electrificate, aceeaşi tendinţa generală fiind valabilă şi pentru transportul de călători“, spune Szabolcs Nemes, managing partner, Roland Berger România. Practic, exact această concentrare a traficului pe anumite porţiuni face dificilă discuţia despre o reţea de căi ferate 100% electrificată în România.