ZF 15 minute cu un antreprenor. Anca Maria Vlădoi, Domeniul Vlădoi: În ultimul an, vânzările de vin au scăzut. Adaosul practicat de restaurante este destul de mare, iar oamenii optează pentru altceva
♦ Domeniul Vlădoi din Dobrogea, un business de familie, produce circa 100.000 de litri de vin pe an ♦ Din total, circa 80% se vinde în HoReCa şi magazine specializate.
Anca Maria Vlădoi, acţionar al producătorului de vin Domeniul Vlădoi, spune că, în ultimul an, se simte o scădere a vânzărilor atât ca urmare a inflaţiei care a afectat considerabil puterea de cumpărare, cât şi din cauza adaosurilor foarte mari practicate de restaurante. Acestea din urmă îi determină pe consumatori să se orienteze către alte tipuri de produse mai accesibile. O sticlă de vin costă de la câteva zeci la câteva sute de lei în HoReCa, pe când un suc sau o bere sunt mai ieftine.
„Ce observ de aproape un an este că vânzările au scăzut. Adaosul practicat în restaurante este destul de mare şi oamenii preferă să aleagă altceva. În loc să dea 120-150 lei pe o sticlă de vin, ei optează, poate, pentru o bere. Clienţii au acces la preţuri, caută vinurile online. Ei văd preţurile reale, îşi dau seama că adaosurile în restaurante sunt foarte mari“, spune Anca Maria Vlădoi, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.
Canalul HoReCa reprezintă circa 80% din businessul producătorului de vin Domeniul Vlădoi, iar restul este contribuţia vânzărilor la cramă şi a celor din magazinul online propriu. Însă antreprenoarea şi-ar dori ca vânzările directe ale cramei către clienţi să crească până la 50% din business. În perioada pandemiei, producătorul de vin a încercat să intre şi în retail, însă acest segment aduce multe provocări pentru o cramă boutique.
„Am încercat retailul în perioada pandemiei pentru că ne-au scăzut vânzările cu 80-90% pe canalele noastre tradiţionale. Comenzile nu erau însă foarte mari. Fiind o cramă mică, trebuie să fii vizibil în hipermarket şi asta e greu. Plus că birocraţia este foarte stufoasă, iar pentru noi este o muncă în plus. Fiind un business de familie, nu ne permitem să avem foarte mulţi angajaţi“, precizează ea.
Domeniul Vlădoi este un business de familie cu o istorie de aproape un secol, însă momentul repoziţionării în piaţă şi al creşterii afacerii, spune Anca Maria Vlădoi, a fost anul 2010, după ce ea şi părinţii ei au accesat fonduri europene şi au avut posibilitatea să achiziţioneze echipamente de ultimă generaţie şi să îmbunătăţească calitatea vinului. Ea este reprezentanta celei de-a patra generaţii a familiei implicate în domeniul vinului.
„Momentul-cheie, cel în care am început să fim cunoscuţi în piaţa de vinuri premium, a fost în 2010, după ce am reuşit să accesăm fonduri europene. Atunci am lansat vinuri premium, de calitate“, mai spune ea.
Crama are patru game de vinuri, anume Brizza, Anca Maria, Ravak şi Ion Vlădoi. Atât Anca Maria Vlădoi, cât şi tatăl său, Ion Vlădoi, sunt vinificatori, iar cele patru game sunt împărţite între cele două generaţii.
„Fiecare avem stilul nostru, eu sunt mult mai prezentă în piaţă faţă de tatăl meu, îmi place foarte mult să particip la târguri, la degustări, pentru a vedea reacţia consumatorului. Plus că îmi place să văd tendinţele şi la nivel internaţional. De aceea pot să zic că, cel puţin în vânzări, l-am depăşit din anul 2 sau 3 de vinificaţie pe tatăl meu“, spune Anca Maria Vlădoi, care este activă în acest business din 2014.
Crama are 21 de hectare plantate cu viţă-de-vie şi o capacitate de producţie de circa 100.000 litri pe an. Pe viitor, familia are în plan plantarea a încă patru hectare.
„În acest moment, în Dobrogea, s-au terminat drepturile de plantare. Ar trebui să găsim să cumpărăm vie sau să cumpărăm drepturi de plantare de la altcineva. Totuşi, este posibil să ne extindem şi mai vrem patru hectare“, explică ea.
Compania S.C. Domeniul Vlădoi S.R.L., care administrează businessul, a avut afaceri de 2,8 mil. lei în 2022, cu 12% mai mari decât în anul anterior.