Analiză ZF. Inflaţia galopantă îi îndreaptă tot mai mult pe români către mărci private: „Brandurile“ dezvoltate de retaileri au ajuns să mănânce 27% din piaţa de bunuri de larg consum. Vânzările de astfel de produse au crescut cu 18% în T1

Autor: Cristina Roşca 18.06.2023

Românii cumpără bunuri de larg consum în valoare de circa 22-25 mld. euro anual, respectiv circa 5,5-6 mld. euro per trimestru La o cotă de piaţă de 27% a mărcilor private în piaţa de FMCG (excluzând categoria fresh food), vânzările de astfel de bunuri pot fi estimate la 1-1,5 mld. euro per trimestru şi 4-6 mld. euro pe an, conform calculelor ZF.

Mărcile private au ajuns să mănânce 27,1% din piaţa de bunuri de larg con­sum după ce vânzările de astfel de produse au cres­cut cu 18% în primele trei luni din 2023 versus aceeaşi perioadă a anului trecut. A­ceastă evoluţie i-a permis co­tei de piaţă să crească în decurs de 12 luni cu 1,1 puncte procentuale, arată o analiză a compa­niei de cercetare de piaţă GfK. Cota de piaţă este calculată în valoare, astfel că ea poate fi influenţată şi de evoluţia preţurilor.

Totuşi, retailerii au mi­zat mult pe aceste produ­se în ultimii ani şi mai ales într-un 2022 marcat de inflaţie record, aşa că e posibil ca preţurile la bunurile sub marcă pri­va­tă să fi crescut mai pu­ţin decât în cazul brandu­rilor, conform surselor ZF. Astfel, este probabil ca avansul în ceea ce priveşte vânzările şi cota de piaţă să fie date de volume.