Promoţiile obligatorii din magazinele maghiare: lanţurile de retail le-ar putea folosi pentru a-şi face publicitate, micile magazine vor suferi

Autor: Catalina Apostoiu 29.05.2023

LA 1 iunie vor intra în vigoare pro­moţiile obligatorii introduse de guvernul maghiar în scopul reducerii inflaţiei. Decretul guvernamental care conţine regulile detaliate pentru promoţiile cerute de guvern a fost deja publicat.

Comercianţii trebuie să efectu­e­ze promoţiile în perioada 1 iunie - 30 sep­tembrie. Aceştia trebuie să-şi a­leagă o perioadă pentru promoţii şi să anunţe ministerul comerţului cu cel puţin două zile înainte de peri­oada aleasă, notează telex.hu.

Informaţiile despre promoţii tre­buie de asemenea publicate nu doar într-un loc vizibil în magazine, ci şi în ziarele tipărite şi pe platformele online.

Potrivit Portfolio, se pare că ma­ga­zinele deşăşesc de multe ori pro­mo­ţiile obligatorii cerute de guvern, primele dintre acestea anunţând reduceri de 30-50%, şi nu de 10%, aşa cum este prevăzut în decretul guvernamental.

Acest lucru nu este surprinzător, scrie Portfolio, pentru că în sectorul FMCG o reducere de 10% este prea mică pentru a fi luată în seamă de cumpărători.

În acelaşi timp, este şi uşor de ima­ginat că magazinele nu vor reali­za cu adevărat promoţii mai multe şi mai mari decât înainte, ci doar vor redenumi promoţiile de piaţă ante­rioare „promoţii obligatorii“.

Pentru discounteri, supermarke­turi, dar mai ales pentru hipermar­ke­turi nu este o sarcină atât de dificilă să reducă preţul a 20 de produse, aşa cum cere decretul. În fiecare săptă­mână, acestea oferă de fapt reduceri mult mai mari pentru a ademeni con­sumatorii.

Unele lanţuri de magazine au in­di­cat deja că îşi vor ieftini produsele mult mai mult decât se aşteaptă gu­vernul. Doar acele unităţi mai mici deţinute în principal de maghiari sunt într-o situaţie dificilă, fiind afectate de creşterea anterioară a preţurilor la energie, mediul de reglementare ne­favorabil pentru ele (plafoanele de preţ) şi scăderea vânzărilor.

Pentru supermarketuri, valul de închideri ale magazinelor de proxi­mi­­tate este un lucru pozitiv pentru că ce­rerea în exces ajunge la cele care rămân pe linia de plutire.

Promoţiile obligatorii pot fi folo­site ca un alt truc de publicitate. Une­le companii, scrie Portfolio, se vor lău­da că nu au redus preţul produ­selor desemnate cu 10%, ci cu un mul­tiplu al sumei aşteptate de gu­vern, iar altele că nu au redus preţul a doar 20 de produse, ci al mai multora.

Guvernul maghiar a împărţit alimentele de bază în 20 de categorii, iar în fiecare săptămână retailerii trebuie să ofere una dintre acestea la o reducere de cel puţin 10% faţă de cel mai mici preţ din ultimele 30 de zile.