ZF Investiţi în România! Producătorul de lactate Artesana a pus în funcţiune noua fabrică din Tecuci în luna martie, după investiţii de 6 mil. euro
♦ Artesana înregistrat o cifră de afaceri de 24,6 mil. lei în 2022, o pierdere netă de 1,8 mil. lei, respectiv o pierdere operaţională de 690.000 de lei.
Producătorul Artesana a pus în funcţiune noua fabrică de lactate din Tecuci, judeţul Galaţi, în luna martie, după investiţii totale de 6 mil. euro, iar în prezent mută producţia treptat în noua facilitate, a explicat Daniel Donici, cofondator, Artesana, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„Prima întâlnire din Italia, când scrutam piaţa pentru potenţiali furnizori, a fost în octombrie 2019, în 2020 am purtat discuţiile şi am început efectiv proiectul în martie 2021. Am pornit fabrica în martie 2023, de o lună lucrăm acolo, facem treptat tranziţia din fabrica veche“.
Prima fabrică a producătorului de lactate a fost pusă în funcţiune în urmă cu circa zece ani, la iniţiativa antreprenorilor Daniel şi Alina Donici. În timpul pandemiei, antreprenorii au decis să construiască a doua fabrică, au atras ROCA Investments în acţionariat, au obţinut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro, respectiv un credit de 5 mil. euro de la CEC Bank – reprezentând un credit de investiţii şi prefinanţarea ajutorului de stat prin credit punte.
Chiar şi aşa, compania s-a confruntat cu întârzieri neaşteptate, precum cele legate de construcţie, utilităţi, lipsa unor componete prevăzute în legislaţia locală sau punerea în funcţiune a echipamentelor. Acum, producţia se mută treptat în noua fabrică, iar fabrica veche – situată lângă cea nouă – va servi în viitor pentru alte proiecte, precum producţia de brânzeturi.
„În 2019 ne gândeam să bugetăm 2 milioane de euro pentru fabrică, între timp a trecut de 6 milioane de euro fără TVA, cu toate echipamentele, construcţia şi ce a mai apărut pe lângă, alte echipamente care să ne ajute“.
Anul 2022 a adus începutul unei perioade complicate pentru întreg lanţul de aprovizonare din industria alimentară, întrucât de la fermieri la procesatori şi retaileri toată lumea s-a confruntat cu creşteri mai mari şi cu o piaţă în care inflaţia a început să erodeze consumul. Artesana spune că dacă preţul laptelui a crescut la fermier, procesatorul nu a putut să majoreze la fel de repede preţurile, iar când preţul laptelui scade, nici această scădere nu ajunge să fie operată imediat în preţ.
„Anul trecut am avut pierdere operaţională EBITDA de aproape 700.000 de lei, nu mai vorbesc de cea netă, unde am avut dobânzi la creditul de investiţii. O mare parte din piedere a venit de aici, pentru că preţurile au crescut accelerat, în câteva luni cred că s-a dublat preţul laptelui, a ajuns la peste 3 lei în iarnă, iar noi preţul la raft l-am majorat în etape, cu o întârziere de 6 luni în unele cazuri“.
Acum are loc reversul, iar preţul laptelui este mai jos decât era anul trecut înainte să crească. Producătorul procesează în medie 15.000 de litri de lapte pe zi, în cea mai mare parte lapte de vacă, dar are şi produse din lapte de capră. Astăzi, preţul laptelui pentru Artesana este între 2 şi 2,5 lei la vacă şi între 3 şi 4 lei la capră. Anul trecut laptele de vacă a ajuns şi la un preţ de 3,2 lei.
„Lucrăm mai degrabă cu ferme medii spre mari care au o anumită putere şi experienţă, sunt şi ei foarte afectaţi, am încercat să îi ajutăm, chiar i-am ajutat cu plăţi în avans, atunci când a fost nevoie să cumpere mâncare pentru iarnă şi chiar şi acum în primăvară pe fondul scăderilor masive pe care trebuiau să le opereze ca să ne ajutăm reciproc. Anul trecut în toamnă i-am ajutat şi am acceptat creşterile de preţ, deşi nu le-am implementat în piaţă, iar acum au răspuns la fel de pozitiv, ne-au dat un preţ mai jos. Avem şi variante de a cumpăra din Ucraina, Ungaria sau Polonia chiar mult mai ietin, dar am ales să nu o facem“.
Per total, Artesana înregistrat o cifră de afaceri de 24,6 mil. lei în 2022, o pierdere netă de 1,8 mil. lei, respectiv o pierdere operaţională de 690.000 de lei. Compania lucrează cu circa 75 de angajaţi. Pentru context, compania avea în 2021 afaceri de 20,8 mil. lei şi un profit net de circa 20.000 de lei.
„În 2023 urmează să ne stabilizăm în primul rând, să putem avea o bază de producţie şi apoi explorăm şi alte canale, cum ar fi exportul, iar dacă dăm drumul la fabrica veche şi o eliberăm pentru brânzeturi putem face ceva specializat şi pentru partea de HoReCa, cu altfel de ambalaje“.
Producătorul a început de câteva luni exporturile în Londra, Luxemburg şi în Belgia, către magazine destinate Diasporei. În următoarele luni, compania se pregăteşte să lanseze produse noi, precum un iaurt cu fructe.