Salariaţii disponibilizaţi din sectorul auto, încurajaţi să se alăture industriei europene a bicicletelor, aflată în plin avânt
În condiţiile în care sectorul auto se pregăteşte pentru pierderi de locuri de muncă în urma intensificării competiţiei şi sfârşitului motorului cu ardere internă, producătorii de biciclete îi încurajează pe cei disponibilizaţi să intre în industria bicicletelor, aflată în plină creştere, scrie Euractiv.
Aproximativ 3,4 milioane de oameni din ţările UE muncesc în industria auto, direct şi indirect. Însă, potrivit CLEPS, organismul ce reprezintă furnizorii auto, o reorientare completă către maşini electrice ar putea lăsa fără loc de muncă peste 500.000 de angajaţi din Europa până în 2040. Deşi producţia de maşini electrice va crea noi locuri de muncă, pierderea netă este de aşteptat să atingă 275.000 de muncitori până în 2040.
În acest context, sectorul producţiei de biciclete vrea să atragă cât mai mulţi angajaţi rămaşi fără un loc de muncă din sectorul auto.
Producţia de biciclete la nivel de bloc se situează la cel mai ridicat nivel de la începutul măsurătorilor în 2000, cu 16,1 milioane de biciclete şi biciclete electrice produse.
Producţia a crescut cu 11% în 2021 faţă de 2020. Cei mai mari producători de biciclete au fost în 2021 Portugalia, România, Italia, Germania şi Polonia. Aproximativ 22 milioane de biciclete au fost comercializate în UE şi UK în 2021, în valoare de aproximativ 19,7 miliarde de euro.
Datele Eurostat arată că UE a exportat biciclete de 921 milioane de euro către ţări din afara blocului în 2021.
Philip Amaral, director de politică în cadrul European Cyclists’ Federation, competenţele foştilor angajaţi din industria auto sunt necesare pentru impulsionarea producţiei europene de biciclete.
Potrivit estimărilor din industrie, peste 1.000 de companii produc biciclete şi componente pentru biciclete în UE şi UK, angajând direct peste 87.400 de oameni. Adăugând locurile de muncă indirecte, cifra urcă la 170.000 de oameni.
Manuel Marsilio, general manager al Confederation of the European Bicycle Industry, arată că spre deosebire de ceea ce se întâmplă în sectorul auto, în sectorul bicicletelor investiţiile sunt în creştere în fiecare an, acest lucru datorându-se încrederii în perspectivele de creştere ale sectorului.
Întrebat de Euractiv dacă industria bicicletei ar putea oferi condiţii similare cu cele din industria auto pentru angajaţi, Kevin Mayne, CEO al Cycling Industries Europe, se declară sceptic, dar crede că este puţin probabil ca alte industrii să ofere condiţii mai atractive.
Industria bicicletelor solicită susţinerea UE pentru a-şi creşte eforturile de recalificare a forţei de muncă.
„Dacă am dispune de susţinerea UE prin programe speciale şi finanţare pentru a permite industriei bicicletelor să recalifice angajaţii disponibilizaţi din auto, am avea o poveste perfectă“, argumentează Marsilio.