Cum a devenit Constanţa cel mai important port de la Marea Neagră şi cum ar putea juca un rol în prevenirea unei crize alimentare globale
♦ Portul Constanţa, cel mai mare port la Marea Neagră, poate fi principala poartă de ieşire pentru cerealele ucrainene spre Africa, dar are nevoie de investiţii masive ♦ „Ar fi fost o idee foarte bună ca Ucraina să fi fost conectată mai bine cu uşa ei de scăpare – portul Constanţa“
Ucraina, al patrulea cel mai mare exportator de cereale din lume, are în acest moment 20 de milioane de tone de cereale blocate în ţară – porturile de la Marea Neagră sunt nefuncţionale sau ocupate de ruşi. Astfel, o parte din aceste cereale au ajuns în Constanţa prin Dunăre – pe barje – sau pe cale feroviară. Capacitatea anuală de gestionare a fluxului de cereale prin portul Constanţa este de 25 de milioane de tone însă, cu investiţii masive, această capacitate ar putea creşte cu peste 40%, este de părere Viorel Panait, directorul general al Comvex, operator portuar privat.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a acuzat Rusia că blochează exportul a 22 de milioane de tone de produse alimentare şi a spus că, dacă porturile nu sunt deblocate, multe ţări se vor confrunta cu o criză alimentară. Africa depinde mult de grâul Ucrainei. Rusia a cucerit estul Ucrainei şi a lăsat-o fără ieşire la Marea Azov, aşadar fără porturi. La Marea Neagră portul Odesa este blocat de navele ruseşti, iar oraşul – unul dintre cele mai frumoase oraşe din Europa – este bombardat zilnic de ruşi.