Tendinţe în comerţul alimentar. Pandemia a accelerat adopţia plăţilor cu cardul, dar în continuare cash-ul e rege. Celelalte metode sunt mai frecvente în principalele oraşe şi în magazinele mari ori online

Autor: Cristina Roşca 10.04.2022

♦ Românii cheltuie anual 75-80 mld. lei în comerţul modern, respectiv în hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount, cash&carry sau proximitate modernă ♦ Casele de marcat ale acestor circa 3.800 de unităţi emit zilnic sute de mii sau chiar milioane de bonuri fiscale ♦ Ce metodă aleg românii pentru a-şi plăti cumpărăturile?

Ultimii doi ani, marcaţi de pan­demia de COVID-19, au adus multiple schimbări ale comportamentului de con­sum, de la canalul de vân­zare preferat la metoda de plată cel mai des folosită. Digitalizarea a fost cuvântul de ordine al acestei perioade în care oamenii au dorit să interacţioneze cât mai puţin cu străini şi au ales să nu se expună în mod inutil la riscul de a se îmbolnăvi. De aceea, s-a putut observat o creştere a apetitului pen­tru casele de marcat de tip self checkout (fă­ră casier), dar şi pentru plata cu cardul, telefonul sau ceasul. Iar asta în contextul în care magazinele alimentare sunt locul unde ba­nii schimbă mâinile cel mai mult, astfel că riscul de răspândire a oricărei boli este con­siderat a fi mai mare.

Totuşi, în pofida acestei situaţii, cei mai mulţi retaileri spun că, în continuare, cash-ul domină, cu atât mai mult în oraşele secun­dare sau în rural. Raportul de „pute­re“ între diferite metode de plată variază în func­ţie de tipul de oraş, dar şi de tipul de magazin.