Economia este mai solidă decât oricând. Companiile sunt lichide, sistemul bancar e mult mai performant
♦ Companiile mari, cele din top 1.000, sunt coloana vertebrală a economiei, dar mediul de business local trebuie să fie atent şi la nucleul companiilor mici şi mijlocii, mai fragile în faţa crizelor, dar importante în întregul ecosistem.
O serie de indicatori de la nivelul consumului privat, dar şi din zona contractelor pentru locuinţe pot fi văzuţi ca „vestitori“ ai unor dificultăţi pentru evoluţia viitoare a businessului, însă economia locală este mai puternică decât oricând, a spus Alexandru Reff, country managing partner al Deloitte România şi Moldova, în cadrul videoconferinţei Top 1.000 cele mai mari companii din România.
„Suntem într-un moment în care economia este mai puternică decât oricând, companiile sunt lichide, balance sheet-urile lor arată foarte bine, sistemul bancar este performant, asta neînsemnând că nu avem motive de îngrijorare“, a arătat Alexandru Reff în cadrul videoconferinţei.
Datele din anuarul Top 1.000 cele mai mari companii din România arată că firmele mari au avut un declin de numai 1% al cifrei de afaceri în 2020 faţă de 2019, acesta fiind primul indicator privind impactul real al pandemiei asupra mediului de business, deşi estimările iniţiale din martie-aprilie 2020 indicau o prăbuşire a companiilor.
„În criza pandemică, statul a reacţionat foarte bine, statele în general au venit cu ajutor pentru forţa de muncă şi pentru sectoarele afectate“, a spus Dan Ostahie, fondator al Altex.
Martie 2022, cu un conflict militar la graniţele României, a readus în prim-plan aceleaşi trăiri din martie 2020. Ce poate face businessul? Poate, la fel ca în martie 2020, să caute resurse pentru a merge înainte - aceasta a fost una dintre concluziile dezbaterilor de ieri din cadrul videoconferinţei Top 1.000 cele mai mari companii din România.
Evenimentul ZF a fost susţinut de Deloitte, Bucharest Real Estate Club, Theda Mar, Impetum Grup, Credit Europe, Philip Morris România si REI. „Mediul de business e un exemplu. Dacă investim în educaţie şi punem la dispoziţia antreprenorilor educaţie, totul revine în beneficiul modului în care facem business. Credem foarte mult în educaţie, inovaţie, antreprenoriat. Cu orice putem, vom susţine antreprenorii din România. Trebuie să continuăm să contribuim la dezvoltarea conceptului gândit şi fabricat în România pentru ca noua generaţie să aibă un context de a rămâne“, a arătat Sergiu Manea, CEO al BCR.
Deşi încrederea nu lipseşte mediului de business, antreprenorii şi managerii vorbesc despre provocările reprezentate de lipsa de predictabilitate, despre o furtună de creşteri de costuri, dar şi despre o problemă pe resursa umană, care e esenţa în procesul de continuare a businessului.
Cu toate acestea, îndemnul adresat de Andrei Cionca, CEO şi cofondator al Impetum Group arată că prezentul poate fi transformat în oportunitate.
„Lansăm (astăzi – n. red.) un fond de investiţii nou destinat companiilor tinere care vin la BVB. Am avut o discuţie referitoare la oportunitatea lansării acestui fond dacă să o facem mâine (astăzi - n. red.) şi am decis în unanimitate că acum este momentul pentru că noi credem în România şi credem că este o şansă unică cu care ne întâlnim rar în viaţă“.