Efecte secundare nebănuite ale pandemiei asupra mediului de business. Criza componentelor a contaminat şi producţia de biciclete şi cea de electro-IT, nu doar industria auto
♦ Analiştii avertizează că această criză va duce nu doar la o penurie de anumite bunuri, ci şi la majorări de preţuri ♦ Sfârşitul crizei componentelor nu se prevede până în a doua jumătate din 2022.
Criza componentelor s-a extins dincolo producţia de maşini şi afectează deja mai multe industrii precum cea electro-IT sau de biciclete, astfel că analiştii avertizează că urmează o perioadă dificilă, cu lipsa unor bunuri de pe rafturile magazinelor şi cu majorări de preţuri în lanţ.
„Toată piaţa are probleme. Spre exemplu, pentru circuite electronice am plasat deja comenzile pentru producţia de până la finalul lui 2022. Sunt multe turbulenţe pe lanţul de producţie specifice tuturor industriilor. Cu multe eforturi însă am reuşit să producem nonstop - fără nicio zi de pauză - şi în 2020 şi în 2021“, spunea recent Ion Bican, managing director al CER Cleaning Equipment, compania care operează fabrica de aspiratoare din Curtea de Arges a grupului german Kärcher.
Criza componentelor a debutat anul trecut, ca urmare a pandemiei, dar situaţia s-a înrăutăţit continuu. Iniţial, problema se datora închiderii temporare a fabricilor care produc astfel de bunuri ca urmare a creşterii numărului de cazuri de COVID-19. Apoi, deşi activitatea a fost reluată şi producţia a revenit la normal, criza s-a adâncit ca urmare a schimbării comportamentelor de consum în pandemie şi nu numai. Mai exact, oamenii stau mai mult în casă şi atunci cumpără televizoare, electronice şi electrocasnice de ultimă generaţie. Apetitul pentru biciclete e la cote maxime în pandemie dat fiind riscul mare de infectare din mijloacele de transport în comun, iar producătorii auto investesc în maşini verzi sau hibrid care se bazează intens pe tehnologie. Mai mult, jucătorii din producţie spun că nu se prevede o îmbunătăţire în viitorul apropiat.
„Pe piaţa internaţională de biciclete există o criză a disponibilităţii anumitor componente. Din informaţiile actuale, această criză va dura până în semestrul al doilea din 2022“, spune Ioana Anghel, wheel sports leader în cadrul Decathlon România.
Ce înseamnă însă această criză pentru consumatori? Dincolo de dificultatea de a găsi unele produse, această situaţie duce şi la creşteri de preţ dat fiind că cererea este mult mai mare decât oferta.
„Companiile care pot majora preţurile o vor face, iar cele care nu pot au o problemă. Ne-am obişnuit să plătim puţin pentru televizoare, jucării sau mobilă, toate realizate în China sau în Asia, aşa că această situaţie pare surprinzătoare. Preţurile mai mari vor fi parte din viaţa noastră pentru o vreme“, scrie jurnalistul John Gapper într-un articol pentru Financial Times.
Primele semne ale inflaţiei au apărut încă de anul trecut, inclusiv în România, iar în 2021 situaţia s-a înrăutăţit. Datele arată că inflaţia a crescut mult peste aşteptări în primele două luni din 2021, la 2,99% în ianuarie şi la 3,16% în februarie, de la 2,06% în decembrie 2020.