Schimbarea la faţă a retailului pe suprafaţă mare: Toţi cei patru jucători mari de pe segmentul de hipermarketuri şi-au adaptat magazinele pentru dimensiuni mai mici sau au lansat noi formate
♦ Cora este cel mai recent exemplu în acest sens, intrând pe segmentul de proximitate cu conceptul Cora Urban ♦ Carrefour a deschis piaţa de hipermarketuri în 2001, dar acum acoperă cele mai multe formate din comerţ ♦ Auchan pariază de câţiva ani pe magazine de mai mici dimensiuni, un exemplu concludent fiind parteneriatul cu benzinăriile Petrom ♦ Kaufland nu a deschis noi formate, dar şi-a adaptat magazinele la suprafeţe mai mici.
Lanţurile de hipermarketuri, magazine pe suprafaţă mare, de până la 13.000 mp, au fost cele care au deschis apetitul românilor pentru comerţul modern acum 15-20 de ani. În perioada de boom economic - 2006-2008 - aceste reţele deschideau magazine mari pe bandă rulantă, unii jucători operând chiar şi zece inaugurări de hipermarketuri mari pe an. Iar un magazin dezvoltat de la zero, pe teren propriu, ajungea să coste şi 20 de milioane de euro.
În anii care au urmat, criza financiară a pus pe hold multe planuri de investiţii. De asemenea, în acea perioadă au început să apară schimbări ale comportamentului de consum în România şi pretutindeni. Clienţii au început să meargă mai des la cumpărături, să cumpere mai puţin şi mai proaspăt. Astfel, au câştigat magazinele mai apropiate de casă.