Ministerul Finanţelor a prezentat marţi seara proiectul pentru suspendarea plăţii ratelor la bancă pentru persoanele fizice şi companii. Care sunt condiţiile pentru a putea beneficia de prelungirea suspendării. Ce se întâmplă cu creditele ipotecare

Autor: Cristina Bellu 12.01.2021

Ministerul Finanţelor a prezentat marţi seară proiectul de act normativ pentru suspendarea plăţii ratelor la bancă de către persoanele fizice şi juridice, care de fapt acoperă prelungirea suspendării anunţată de guvern.

“De această facilitate beneficiază debitorii care au un contract de creditare în derulare, pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, anterior intrării în vigoare a actului normativ. Sunt incluse doar creditele fără restanţă, la data solicitării suspendării obligaţiei de plată.”

Ministerul Finanţelor precizează că debitorii pot solicita suspendarea plăţii ratelor pentru o perioadă cuprinsă între 1 lună şi maximum 9 luni, adică suspendarea nu poate fi extinsă peste 9 luni din momentul în care a fost acordată.

Ministerul de Finanţe precizează că suspendarea poate fi şi pentru creditele pentru care până acum nu s-a solicitat suspendarea.

Pentru a beneficia de suspendare, debiytorii trebuie să declare pe propria răspundere scăderea veniturilor sau încasărilor cu minimum 25%.

În cazul creditelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile familiei de situaţia gravă generată de pandemia Covid.

Conform BNR, 118.000 de  persoanele fizice şi companii au solicitat suspendarea plăţilor ratelor bancare, suma totală fiind de 47 de miliarde de lei, reprezentând 18% din totalul finanţărilor bancare.

Vă prezentăîm mai jos comunicatul oficial al Ministerului de Finanţe.

 

Ministerul Finanţelor continuă protejarea veniturilor populaţiei şi sprijinirea companiilor afectate de Covid-19 şi a angajaţilor acestora

Ministerul Finanţelor a decis că persoanele fizice sau juridice care au contractat împrumuturi pentru rate de capital, dobânzi şi comisioane, pot solicita suspendarea plăţii ratelor scadente aferente acestor împrumuturi. De această facilitate beneficiază debitorii care au un contract de creditare în derulare, pentru care creditorul nu a declarat scadenţa anticipată, anterior intrării în vigoare a actului normativ. Sunt incluse doar creditele fără restanţe la data solicitării suspendării obligaţiei de plată.

Proiectul de act normativ elaborat de Ministerul Finanţelor modifică, completează şi actualizează HG nr. 270/2020 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor OUG nr.37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a aprobării OUG nr.227/2020.

Măsuri propuse:

În cazul contractelor ipotecare, persoanele fizice trebuie să declare pe propria răspundere că le-au fost afectate veniturile proprii şi/sau veniturile familiei de situaţia gravă generată de pandemia SARS-COV-2 şi se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată aferente creditului urmare a intrării în şomaj tehnic, a concedierii, a reducerii salariului, a plasării acestuia în carantină instituţionalizată etc.

Implementarea acestei facilităţi va avea ca efect protejarea persoanelor fizice ale căror venituri au fost afectate în această perioadă şi menţinerea în activitate a companiilor, implicit şi a locurilor de muncă asigurate de acestea pe perioada în care se manifestă efectele răspândirii SARS-CoV-2.

Facilităţile prezentate reprezintă un sprijin real pentru persoanele fizice, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale şi a altor categorii de entităţiale căror venituri au fost afectate de răspândirea virusului SARS-CoV-2. De asemenea, vor fi menţinute lichidităţile necesare desfăşurării activităţii economice de către întreprinderi pe perioada afectată de restricţiile determinate de pandemia SARS-CoV-2.

Proiectul de act normativ este publicat la rubrica Transparenţă decizională.