Speculatorii care au mizat pe cădrerea acţiunilor Tesla au pierdut mai mult decît companiile aeriene

Autor: Dorin Oancea 06.12.2020

Acţiunile Tesla au avut un an foarte bun, dar speculatorii care au mizat pe scăderea valorii titlurilor (short sellers) au avut parte de o baie de sânge, în condiţiile în care au pierdut 35 de miliarde de dolari, arată o analiză citată de CNN. 

"Nu există nimic care să se compare cu acest lucru", spune Ihor Dusaniwsky, director general la S3 Partners, compania care a efectuat studiul.

Pentru a pune această pierdere în context, industria companiilor aeriene din SUA a înregistrat pierderi nete combinate de 24,2 miliarde de dolari în primele nouă luni ale anului 2020, cele mai grave pe care industria le-a raportat vreodată.

Speculatorii au pierdut 8,5 miliarde de dolari doar în noiembrie, când acţiunile companiei au urcat cu 46%, mai mult decât 6,7 miliarde de dolari pe care Tesla le-a pierdut în cei 11 ani de când a raportat prima dată rezultate şi până la sfârşitul anului trecut.

Este o răzbunare dulce pentru CEO-ul Tesla, Elon Musk, care nu şi-a ascuns ura faţă de short sellers.

Investitorii au o relaţie duală cu acţiunile companiei: Pentru fiecare diuntre cei care cred că compania este un lider în energia curată, care schimbă paradigma, cu potenţial nelimitat, există câte un investitor care crede că firma este un jucător de nişă supraapreciat, care va fi în curând copleşit de producătorii de automobile consacraţi.

Această situaţie a generat un interes atât de mare pentru cei ce mizau pe căderea acţiunilor companiei, care deţin în prezent aproximativ 6% din totalul acţiunilor, mult peste procentul uzual deţinut de acest tip de jucător la bursă, de 1% sau 2% la marile companii.

Tesla a devenit una dintre cele mai mari companii din punct de vedere al capitalizării, din SUA. După ani de zile în care a înregistrat pierderi, pe măsură ce a accelerat producţia de maşini electrice, firma a început să obţină profit la sfârşitul anului 2019, iar acţiunile au decolat, câştigând peste 600% până în prezent. Acum valorează aproximativ cât şi următorii şase producători auto mondiali - Toyota, Volkswagen, Daimler, General Motors, BMW şi Honda la un loc, în ciuda faptului că are doar o fracţiune din vânzările oricăreia dintre aceste companii.

Există şi alte acţiuni la care short sellerii au înregistrat pierderi mari anul acesta: Apple unde valoarea este 5,8 miliarde de dolari şi Amazon cu 5,6 miliarde de dolari.