Consumul în octombrie: plus 4,1% an/an şi creştere de 1,3% faţă de septembrie. În primele zece luni consumul s-a majorat cu 2%

Autor: Cristina Bellu 03.12.2020

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consum, a crescut în octombrie atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 4,1%, respectiv 5,7%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Evoluţia a fost determinată de majorarea cu 13,1% a vânzărilor înregistrate la produse nealimentare şi cu 4,8% a vânzărilor de produsele alimentare, băuturi şi tutun. În ceea ce priveşte comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate, acesta a scăzut cu 12%, arată datele transmise joi de INS.

În luna octombrie, de afacerile din comerţul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută cât şi  ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 1,3%, respectiv 1,8%, comparativ cu luna precedentă. Potrivit datelor INS, avansul de 1,3%  a fost susţinut de creşterea cu 3,8% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun şi  cu 3,3% a vânzărilor de produse nealimentare. La comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate s-a înregistrat o scădere de 6,5%.

(Sursa: INS)

În perioada ianuarie-octombrie 2020, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut 2% faţă de perioada similară a anului trecut, datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 5,7% şi a vânzărilor de produse nealimentare cu 4,9%. Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu  8,8%.

(Sursa: INS)

Comerţul cu amănuntul a evoluat sub ritm potenţial pentru a şasea lună consecutiv în octombrie, dat fiind că incidenţa pandemiei a determinat finalul ciclului economic post-criză şi tranziţia spre un nou ciclu economic, menţionează într-o analiză Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică în cadrul Băncii Transilvania.

El estimează că în perioada 2020-2022 consumul privat, principala componentă a PIB, ar putea creşte cu un ritm mediu anual de 2,1%.

“În acest scenariu ajustarea din 2020 determinată de incidenţa pandemiei şi consecinţele acestui şoc fără precedent va fi contrabalansată de redinamizarea din 2021-2022, evoluţie cu un ritm apropiat de potenţial, pe fondul intrării economiei într-un nou ciclu şi persistenţei unui mix relaxat de politici economice”, concluzionează Andrei Rădulescu.