ZF 15 minute cu un antreprenor. Nicolae Godici, CEO al Trade Tex: Producţia locală de măşti nu acoperă mai mult de 15% din piaţă, avem potenţial să creştem, dar concurenţa din China îşi spune cuvântul

Autor: Miruna Diaconu 13.11.2020

♦ Trade Tex este un producător de măşti de protecţie care are o capacitate de producţie de 40.000 de măşti pe zi l Produsele Trade Tex sunt listate doar în cateva farmacii locale din Vâlcea, Argeş şi Gorj.

Nicolae Godici, CEO Trade Tex, spune că producătorii locali de măşti nu au la fel de multă vizibilitate ca produsele aduse din China. Astfel, pe piaţă ceea ce se vinde reprezintă circa 15% producţie locală, restul fiind produse din China, dar producătorii locali au potenţialul de a acoperi tot necesarul de măşti.

„Nu cred că e mai mult de 15% producţie locală, avem potenţial să acoperim mai mult, sunt mulţi producători, estimez undeva la 30-40 de producători, care au investit şi au creat sute de locuri de muncă într-o perioadă în care multe companii renunţau la forţă de muncă. Con­curenţa din China îşi spune cuvântul mult mai puternic decât noi, pro­ducă­torii locali“, spune Nicolae Godici, CEO Trade Tex, în ca­drul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: cum facem ca economia să funcţioneze în continuare?, un proiect ZF şi First Bank.

Nicolae Godici spune că s-au creat multe stocuri de măşti, în sensul în care capacitatea de producţie a fost foarte mare, de 40.000 de măşti pe zi, dar cantitatea de măşti vândute a fost mult mai mică. Deşi producătorii români de măşti ar putea acoperi tot necesarul, fără a mai fi nevoie de produse aduse din China, măştile din import au un cost de producţie mai mic, deci şi preţul final e mai redus.

Materia primă folosită de către Trade Tex este adusă doar din ţări precum Italia, Olanda, Polonia şi Bulgaria. Totuşi, elasticul şi sârma folosite la măştile produse în Vălcea sunt achiziţionate din România.

Produsele Trade Tex sunt listate doar în cateva farmacii locale din Vâlcea, Argeş şi Gorj, Nicolae Godici spune că a încercat să intre şi în marile lanţuri de magazine, dar fără succes.

„Noi ne-am axat mai mult pe zona de corporate, adică local în Vâlcea, cam toate fabricile şi producătorii din Vâlcea sunt acoperite de noi pe partea de măşti. Am încercat şi în judeţele vecine, dar totuşi capacitatea noastră a fost destul de mare. Nu am reuşit să obţinem niciun contract de achiziţii publice, deşi am participat la câteva licitaţii, dar şi acolo au fost unele licitaţii unde am avut ocazia să îmi tipăresc licitaţia şi după 10 minute nu mai era“, explică Nicolae Godici.

Decizia companiei de a produce măşti a pornit de la faptul că înainte de pandemie, Trade Tex se ocupa de distribuţia de material neţesut de polipropilenă, fiind folosit chiar şi în industria mobilei sau auto. Odată cu izbucnirea pandemiei şi nevoia de măşti, compania a luat hotărârea de a se reinventa prin producţia de măşti.

„Noi încă mai furnizăm materie primă, avem 14 clienţi cărora le furnizăm şi majoritatea spune că au stocuri foarte multe. Este greu să vindem în Europa, costul este foarte mare. Am discutat cu două firme din Italia şi Germania, costul de a vinde în Uniunea Europeană a ajuns la circa 25.000 euro“, explică CEO Trade Tex.

Investiţia pentru producţia de măşti a ajuns 1,6 milioane lei, iar jumătate din această sumă au venit dintr-un credit accesat de către companie. Totodată, Nicolae Godici spune că a aplicat şi pentru o finanţare prin programul IMM Invest, dar banii au ajuns abia în luna septembrie.

Investiţia este gândită în paşi, astfel că primul pas cel de începe a producţiei a fost făcut, urmează ambalarea individuală şi cel mai important este tunelul de sterilizare astfel încât măştile să fie şi sterilizate.

„Noi producem atât cât putem, nu am oprit niciun schimb, într-adevăr că dat fiind faptul că au intrat noi restricţii, noi am micşorat durata schimburilor, ceea ce va diminua producţia şi stocurile. Încercăm să găsim mai mulţi clienţi şi să nu ne supraaglomerăm cu stocurile. E foarte important ca statul să sprijine producătorii români pentru că altfel foarte mulţi vor închide producţia până când vor mai reuşi să mai dea din stocuri“, explică CEO Trade Tex.