Inge Abdulcair, PwC: Ajutorul de stat poate fi o pârghie care să contribuie la dezvoltarea României şi la atragerea investiţiilor străine

Ziarul Financiar 15.09.2020

Preocuparea pentru a atrage investitori, mai ales a statelor care au nevoie acută de capitalul străin pentru dezvoltare, aşa cum este România, ar trebui să fie o constantă a politicilor publice în această perioadă de relansare economică. Spre deosebire de cea din anul 2008, actuala criză economică este generată de situaţia sanitară globală, astfel încât nu ne putem raporta întocmai la pachetele de măsuri abordate la acel moment sau la aceeaşi perioadă de recuperare a jucătorilor din piaţă.

Banca Mondială prognozează că economia globală va scădea cu 5,2% în 2020, reprezentând cea mai profundă recesiune de la cel de-al Doilea Război Mondial. Totuşi, instituţia preconizează o revenire uşoară în 2021, aceasta depinzând însă de evoluţia pandemiei şi gestionarea acesteia de către statele lumii. Chiar dacă există şansa unei recuperări economice în formă de V, şocul pandemiei nu poate fi ignorat, astfel că statele trebuie să ia în calcul toate scenariile posibile şi implicaţiile acestora: o recuperare mai lentă în formă de U sau o recesiune mai lungă în formă de L.

Contextul actual şi necesitatea programului de relansare economică

Ca orice criză economică, şi aceasta necesită intervenţia prin măsuri de sprijin adoptate de Guvern atât pentru salvarea companiilor afectate, cât şi pentru stimularea investiţiilor străine directe. Pe lângă datele existente, precum poziţia geografică, apartenenţa la structuri sau organizaţii internaţionale, resursele naturale, diferenţa în faţa investitorilor se face şi prin ajutoarele de stat disponibile, nivelul fiscalităţii, al birocraţiei etc. 

În acest context, ţinând cont şi de provocările cu care s-au confruntat companiile ce au capacităţi de producţie în Asia (e.g. China), precum perturbarea lanţului de aprovizionare, disponibilitatea forţei de muncă, statele din regiunea Europei Centrale şi de Est intră într-o competiţie pentru atragerea investiţiilor străine inclusiv ca urmare a potenţialelor relocări din China.

Planul Naţional de Investiţii şi Relansare Economică pregătit de Guvernul României are o valoare de peste 100 de miliarde de euro şi urmează să fie finanţat atât de la bugetul de stat, cât şi din fonduri europene. Pentru relansarea economică sunt prevăzute granturi şi programe de sprijin cu finanţare de la fonduri externe nerambursabile şi de la bugetul de stat.

În completarea programelor de tipul IMM Invest, granturi pentru iniţiative antreprenoriale inovatoare şi digitalizarea companiilor şi programele de garantare a creditelor pentru capital de lucru şi investiţii, Ministerul Finanţelor Publice a adus modificări schemelor de ajutor de stat pentru investiţii noi (greenfield), precum şi cele pentru sprijinirea investiţiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea locurilor de muncă, care sunt aplicabile atât IMM-urilor cât şi companiilor mari.

Aceste modificări se datorează pe de-o parte unor decizii adoptate de Comisia Europeană şi pe de altă parte pentru clarificarea şi flexibilizarea procedurilor de acordare, plată şi monitorizare a ajutorului de stat ca urmare a experienţei cu privire la derularea procedurii de selecţie şi evaluare a cererilor de acord pentru finanţare. 

Modificările aduse schemelor de ajutor de stat

În România sunt aplicabile două scheme de ajutor de stat care contribuie la dezvoltarea regională, şi anume:

Recent, Comisia Europeană a decis să limiteze impactul economic provocat de pandemie şi să ofere statelor posibilitatea să extindă schemele de ajutor de stat, pentru a oferi actorilor economici predictibilitate şi norme coerente.  Astfel, ca urmare a modificărilor adoptate de Comisia Europeană, Guvernul a prelungit valabilitatea acestor scheme de ajutor de stat, care, altfel, ar fi expirat la 31 decembrie 2020.

Astfel, Ministerul Finanţelor Publice va putea emite acorduri pentru finanţarea investitorilor majori în economie până la 31 decembrie 2023, în vreme ce perioada în care sunt plătite ajutoarele de stat se prelungeşte până în 2028.  

De asemenea, la finalul lunii august, Ministerul Finanţelor Publice a publicat Ghidul solicitantului pentru ambele scheme de ajutor de stat aplicabile în România şi există cadrul complet pentru accesarea acestor scheme.

Printre principalele modificări de flexibilizare şi simplificare aduse schemei de ajutor de stat pentru investiţii noi (greenfield) prevăzută de HG 807/2014 sunt după cum urmează:

În cazul schemei de ajutor de stat care se referă la investiţiile care determină crearea de noi locuri de muncă, printre principalele modificări aduse acestei scheme se referă la următoarele aspecte:

 

Ajutorul de stat poate fi o pârghie care să contribuie la dezvoltarea României şi atragerea investiţiilor străine prin acordarea resurselor financiare pentru sprijinirea acelor companii care aduc valoare în economie. În acelaşi timp, politicile publice ar trebui să se concentreze şi pe dezvoltarea altor aspecte care ar putea contribui la creşterea atractivităţii României, precum dezvoltarea infrastructurii, pregătirea profesională a oamenilor din  judeţele care necesită oportunităţi de dezvoltare şi asigurarea predictibilităţii fiscale.

Material redactat de Inge Abdulcair, Director PwC România.