Afaceri de la zero. Paul Creţu a dezvoltat o reţetă de sirop de cătină sub brandul Orange Valley şi produce băutura din plantaţia proprie, aflată în Târgu-Neamţ
Cătina este din două soiuri - Mara (cu un conţinut ridicat de vitamina C şi mai mult betacaroten) şi Clara (un soi potrivit pentru producerea uleiului).
Paul Creţu, în vârstă de 27 de ani, a pus bazele plantaţiei sale de cătină din Târgu-Neamţ pe vremea când era încă student la Automatică şi Calculatoare, în Iaşi. Se întâmpla acum cinci ani şi a pornit la drum cu dragostea pentru agricultură pe care i-au insuflat-o bunicii şi cu o bucată de pământ pe care a primit-o de la părinţi.
„Iniţial nu voiam plantaţie de cătină, ci de nuci, dar cu fonduri europene. În anul acela însă nu s-au mai dat fonduri europene pentru nucă, aşa că m-am reorientat. Copilăria mi-am petrecut-o la bunici, aşa că ştiam ce înseamnă agricultura. Am citit despre cătină, m-am documentat“, a povestit Paul Creţu la emisiunea online ZF Afaceri de la zero.
A investit în îngrădirea terenului, în cumpărarea şi plantarea puietului, şi-a cooptat colegii de facultate care au venit să-l ajute şi astfel a ajuns să aibă 10.000 de copăcei de cătină pe o suprafaţă de cinci hectare. Cătina este din două soiuri - Mara (cu un conţinut ridicat de vitamina C şi mai mult betacaroten) şi Clara (un soi potrivit pentru producerea uleiului). Din 2015 până acum, investiţia lui Paul Creţu în agricultură a ajuns la 50.000 de euro, sumă la care s-a adăugat şi contribuţia părinţilor, cam încă pe atât.
După prima recoltă, s-a gândit că ar putea valorifica producţia de cătină şi altfel decât vânzând-o ca atare, aşa că a dezvoltat o reţetă de sirop de cătină pe care a pus-o pe piaţă sub brandul Orange Valley. Reţeta cuprinde cătină presată la rece, combinată fie doar cu miere de albine, fie cu miere de albine şi ghimbir.
„Procesul de producţie are loc lângă Târgu-Neamţ, unde avem o linie de prelucrare, îmbuteliere şi etichetare. În linia de producţie, am investit undeva la 30.000 de euro.“
Cele mai multe colaborări le are cu industria HoReCa, dar primeşte şi comenzi online. Pentru HoReCa, a dezvoltat încă un produs, cătinada, adică siropul combinat cu apă minerală sau apă plată, ca o limonadă, doar că pe bază de cătină.
„Se pot produce 150-200 de litri pe zi. Acum produc la 20% din capacitate. Lucrez la un proiect de modernizare a utilajelor, ca să facem totul cât mai automatizat. Gramajele sunt de la 250 ml până la 2 litri. Preţul este de 40-42 de lei pe litru. Cu tot cu mine, suntem patru angajaţi în echipă“, spune Paul Creţu.
Vânzările de sirop i-au adus anul trecut o cifră de afaceri de circa 150.000 de lei (peste 30.000 de euro). Siropul Orange Valley a ajuns în localuri din Suceava, Târgu-Neamţ, Iaşi, dar şi la câteva terase din Bucureşti, în Centrul Vechi şi pe malul Dâmboviţei, iar comenzile plasate pe site au dus brandul şi în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.
Cea mai aglomerată perioadă pentru Paul Creţu este cea de dinainte de recoltat, adică de la începutul lui august până în octombrie. Atunci se trezeşte la 4 dimineaţa şi adoarme la 11 noaptea, spune antreprenorul din Neamţ, care se pregăteşte pentru o nouă perioadă tumultuoasă.
Vânzările de sirop i-au adus anul trecut o cifră de afaceri de circa 150.000 de lei. Siropul Orange Valley a ajuns în localuri din Suceava, Târgu-Neamţ, Iaşi, dar şi la câteva terase din Bucureşti, în Centrul Vechi şi pe malul Dâmboviţei, iar comenzile plasate pe site au dus brandul şi în oraşe precum Cluj-Napoca, Iaşi sau Timişoara.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.