Afaceri de la zero gândite „la rece“. Brandurile de îngheţată create de antreprenori români aşteaptă în frigidere ridicarea restricţiilor şi deschiderea teraselor
Acum că mersul în parc va fi din nou permis, businessurile cu îngheţată revin treptat la viaţa de dinainte de izolare.
Cu cât ziua de 15 mai este mai aproape, cu atât planurile de a ieşi din case sunt mai bine conturate. Şi cum vremea caldă abia începe să se instaleze, consumul de îngheţată se află pe trend crescător. Pandemia a încetinit businessurile antreprenorilor din acest domeniu, însă cei mai mulţi dintre ei au ales să livreze îngheţată pofticioşilor care nu mai puteau să aştepte ieşirea din case. Acum că mersul în parc va fi din nou permis, businessurile cu îngheţată revin treptat la viaţa de dinainte de izolare.
Friddi, ViceCream, DolciConi, Mica Gelaterie, L’Albero de sogni sunt câteva dintre brandurile care şi-au povestit evoluţia în cadrul proiectului ZF Afaceri de la zero în ultimul an. Iar vremea lor a venit din nou.
Gelateria artizanală Friddi, de exemplu, a luat naştere în iulie 2019, când Ciprian Sălceanu, Alexandru Becuţ şi Simona Retevoescu au deschis un spaţiu în zona Pieţei Romane din Bucureşti. Ideea de a investi într-o gelaterie a venit după mai multe călătorii în Italia, unde cei trei antreprenori au observat apetitul consumatorilor pentru acest tip de produs. De altfel, şi numele Friddi tot din Italia este inspirat.
În funcţie de sezon, Friddi produce gelato şi sorbetto respectând reţetele autentice, în 12 arome, unele permanente, altele temporare. Printre aromele care se regăsesc în meniu se numără vanilia bio (Madagascar Bourbon), vanilia (Tahiti), fisticul bio, alunele de pădure bio, cafeaua, nuca de cocos, migdalele, ciocolata (Peru, Venezuela, Ecuador, Columbia), nucile, caisele sau fructul pasiunii.
De pe 16 martie, în urma ordonanţelor militare, Friddi Gelato a rămas deschis doar pentru livrări prin Uber Eats şi Glovo, potrivit unui anunţ făcut pe Instagram.
Tot în Italia a pornit şi povestea brandului L’Albero dei sogni (Pădure de vis, în traducere), creat de Roxana Pârjol. A urmat cursuri de gelaterie în Alma, Italia, ţară în care a şi locuit, de altfel, vreme de 15 ani. Apoi s-a întors la Cluj pentru a produce îngheţată moleculară.
„Am combinat cunoştinţele din bucătăria moleculară şi tehnicile din gelaterie pentru a obţine un produs nou. Cu ajutorul azotului lichid, care are temperatura de -196 de grade Celsius, am transformat compoziţia de îngheţată într-un gelato cremos, fin, natural, cu puţin zahăr şi puţine grăsimi“, povestea Roxana Pârjol în noiembrie anul trecut.
Astfel, a creat circa 100 de sortimente de îngheţată, inspirându-se din trendurile gastronomice, dar şi din gusturile cerute de clienţi.
Pe un business cu îngheţată a pariat şi Roxana Mihai, a cărei poveste este similară. După ce a locuit 20 de ani în Italia, s-a întors în România şi a pus bazele gelateriei DolciConi în 2015. Aşa că acum produce îngheţată artizanală într-un laborator din Capitală.
De afacere se ocupă membrii familiei, iar sub brandul DolciConi mai sunt încă două magazine în sistem de franciză, în Bucureşti şi Constanţa. Zilnic, din laboratorul DolciConi ies 200 kg de îngheţată, care ajung în toate cele trei magazine. Şi Roxana Mihai a început să livreze la domiciliu în condiţiile impuse de pandemie, iar pe pagina de Facebook, în fiecare zi de luni, anunţă sortimentele disponibile pe parcursul săptămânii.
Povestea ViceCream a pornit în 2016, cu un stand instalat la mare, în cadrul unui complex turistic din Mamaia. Un an mai târziu, Mihai Popescu şi Vlad Iliescu, cei care au iniţiat afacerea, au început să meargă cu îngheţata lor la evenimente, petreceri private şi festivaluri ca Untold, Neversea şi Summer Well.
De pe 2 aprilie, după ce măsurile privind izolarea s-au înăsprit, cei doi antreprenori au început să livreze îngheţata la domiciliu. „Producem zilnic o anumită cantitate din fiecare aromă pentru că dorim să respectăm promisiunea de a oferi cel mai proaspăt produs. Livrarea se face în cutii termoizolante, aduse într-o maşină frigorifică“, au scris ei pe pagina de Instagram a brandului. Printre arome, se numără fistic, alune de pădure cu ciocolată, panna cotta cu fragi, plăcintă cu mere sau pepene galben.
Mica Gelaterie este un alt business cu îngheţată din Bucureşti care a ajuns sub „reflectorul“ Afaceri de la zero. Rodica Lazăr, de meserie economist, a pariat pe acest business cu îngheţată în cartierul Militari din Bucureşti, pornind cu o finanţare prin programul Start-Up Nation. Curajul de a investi într-un business a venit de la fiul antreprenoarei, care avea experienţă în lumea antreprenoriatului, aplicând în urmă cu doi ani pentru programe de finanţare.
Pentru a răspunde trendului din România, în care vânzările la îngheţată au un vârf în sezonul de vară, în timp ce iarna mai degrabă stagnează, în sezonul rece Mica Gelaterie se transformă în cofetărie.
„Transformare“ este, de altfel, cuvântul-cheie în această perioadă. Dar cu astfel de transformări pot businessurile mici să reziste. Ca să-şi poată spune poveştile mai departe, chiar şi după ce obstacolele vor trece.