Muşat & Asociaţii: Cine trebuie să depună declaraţia privind beneficiarul real al unei societăţi în contextul decretării stării de urgenţă

Ziarul Financiar 08.04.2020

Mădălina Trifan, Managing Associate şi George Cata, Associate, Muşat & Asociaţii

Potrivit Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative ("Legea 129/2019"), societatile comerciale au obligatia de a depune la inmatriculare, anual sau ori de cate ori intervine o modificare, o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.

In contextul decretarii starii de urgenta in Romania, prin Ordonanta de urgenta nr. 29/18.03.2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare ("OUG 29/2020") s-a stabilit ca termenul de depunere a declaratiei privind beneficiarul real se prelungeste cu 3 luni de la data incetarii acestei situatii, pe durata starii de urgenta depunerea acestei declaratii fiind suspendata.

Cu toate acestea, dispozitiile legale privind suspendarea fac referire numai la declaratia anuala privind beneficiarul real si la cea care atesta modificarea acestor date, nefacand nicio mentiune cu privire la declaratia care se depune la momentul inmatricularii societatii.

Astfel, s-ar putea interpreta ca, pe perioada starii de urgenta, declaratia privind beneficiarul real va trebui depusa numai in situatia inmatricularii unei societati (si anume la infiintarea unei societati noi).

In lipsa unei abordari unitare din partea reprezentantilor Oficiului Registrului Comertului, in practica, se poate ajunge la solutii diferite, si anume: