Consumul, plus 7% la 11 luni din 2019: consumul privat creşte impulsionat de vânzările de produse nealimentare, dar vânzările de carburanţi frânează puternic

Autor: Răzvan Botea 08.01.2020
♦ Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a urcat în primele 11 luni din 2019 cu 7% faţă de acceaşi perioadă din 2018 ♦ Vânzările de alimente au un plus de 5,6%, vânzările de carburanţi cresc cu 6,6%, dar motorul principal rămân produsele nealimentare cu o creştere de 8,5% ♦ La nivelul Uniunii Europene, România se află pe locul doi în topul celor mai mari creşteri ale cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul.

Cifra de afaceri din co­merţul cu amănuntul, cel mai important indi­cator pentru consumul privat, a urcat în primele 11 luni din 2019 faţă de aceeaşi perioadă a lui 2018 cu 7%. Avansul a fost impulsionat de vânzările de produse nealimentare, care au consemnat o creştere de 8,5% în perioada ianuarie-noiembrie 2019, prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului precedent, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS). Datele INS indică o creştere a vânzărilor de bunuri alimentare, băuturi şi tutun în primele 11 luni ale anului trecut de 5,6%, în vreme ce avansul vânzărilor de carburanţi a fost de 6,6%. „În perioada ianuarie-noiembrie 2019 volumul vânzărilor din comerţul cu amănuntul a urcat cu 7% an la an, evidenţiindu-se majorarea componentei bunuri nealimentare cu 8,5% an la an, pe fondul creşterii venitului real dispo­nibil al populaţiei şi al nivelului redus al costurilor reale de finanţare“, notează Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania.