Ce soluţie au găsit la criza de personal: Într-un deceniu, marii retaileri au redus la jumătate numărul de salariaţi pe 100 mp
Lanţurile de supermarketuri şi hipermarketuri sunt unii dintre cei mai mari angajatori din economie, fiecare reţea având mii de salariaţi.
Marile lanţuri de magazine şi-au eficientizat operaţiunile în ultimul deceniu astfel că numărul mediu de angajaţi per 100 mp în comerţul modern a scăzut la 2,6 anul trecut, de la peste 4 în urmă cu un deceniu, conform calculelor ZF.
Pe o piaţă a forţei de muncă extrem de dificilă, marii retaileri au fost şi continuă să fie marii angajatori din economie, cu mii sau chiar peste 10.000 de angajaţi fiecare. Totuşi, pentru a face faţă lipsei de personal în ultimii ani şi crizei în perioada 2009-2012, retailerii internaţionali şi-au eficientizat personalul.
Astfel, calculele ZF pe baza datelor oferite de companii şi a celor publice arată că şase dintre cele opt reţele analizate şi-au redus numărul de salariaţi per 100 mp, în frunte cu Cora, Metro şi Kaufland la care se remarcă o înjumătăţire. La polul opus se află Profi, care a trecut de la 1,7 salariaţi/100 mp la puţin peste 3.
În perioada 2008-2018 însă compania şi-a schimbat de altfel modelul de business, renunţând la profilul de discounter pentru cel de supermarket. De altfel, datele ZF arată că discounterii sunt cei care au cei mai puţini angajaţi per 100 mp, eficienţa fiind cuvântul de ordine pentru acest model de business.
Discounterii Lidl şi Penny Market au, în medie, sub 2 angajaţi per 100 mp, fiind astfel cei mai eficienţi comercianţi. Hipermarketurile Cora se află la polul opus, cu 4,5 salariaţi per 100 mp.
Deschiderile constante de magazine, coroborate cu criza de personal din economie în general şi cu fluctuaţia mare de angajaţi din retail în particular sunt principalele motive pentru care comercianţii au eficientizat personalul din magazine. Pentru a acoperi lipsa de angajaţi, unii jucători au introdus casele de marcat automate, fără casier, acesta fiind cazul Carrefour şi Auchan.