Interviu Bogdan Boteanu, director adjunct al ING, Head of Midcorporate Banking: Volatilitatea este destul de mare în sectorul IMM, dar dacă vrei să fii o bancă universală aici, nu ai cum să ignori IMM-urile
♦ ING finanţează mai mult IMM-urile din industrie, comerţ şi agricultură
♦ Foarte importantă este viziunea antreprenorului şi cum poate să susţină un plan de afaceri, care trebuie să fie ancorat în realităţile economice
♦ Majoritatea creditelor acordate de ING pe segmentul midcorporate sunt pe 5-6 ani, dar există şi credite de peste 10 ani; însă, un credit de investiţii pe 25 de ani este riscant şi un pic iresponsabil
♦ România este singura ţară unde ING a crescut doar organic pe segmentul midcorporate
♦ La creditele de investiţii există o reticenţă, fiind posibil să vedem o recesiune, nu neapărat o criză economică, în opinia lui Bogdan Boteanu, director general adjunct al ING Bank, Head of Midcorporate Banking.
Calitatea creditelor şi activelor contează mai mult decât cantitatea, iar volatilitatea este destul de mare pe segmentul midcorporate, însă băncile nu pot să fie reţinute în a finanţa companiile mici şi mijlocii, nu pot să ignore acest segment care este „coloana vertebrală“ a unei economii, fiind o mare responsabilitate pentru instituţiile de credit să aleagă creditul potrivit pentru astfel de firme, susţine Bogdan Boteanu, director general adjunct al ING Bank, Head of Midcorporate Banking.
„Volatilitatea este destul de mare în segmentul IMM-urilor. Dar, din ce observăm noi, cel puţin la nivel declarativ, tot mai multe bănci sunt interesate sau se arată foarte active în zona aceasta. Sunt bănci care au tradiţie în segmentul acesta. Eu cred că nu poate fi ignorat segmentul IMM, nu ai cum să fii reţinut în a finanţa şi a susţine segmentul acesta în contextul în care jumătate din valoarea adăugată în economie este adusă de IMM-uri. În plus, ele angajează două treimi din forţa de muncă din piaţa aceasta. Nu ai cum, dacă vrei să fii o bancă universală în România, să ignori IMM-urile. Fiecare bancă a ales, probabil, un model propriu de a aborda finanţarea IMM-urilor. Eu cred că şi cei care sunt mai timizi în perioada următoare vor schimba cumva tonul, pentru că România are totuşi un potenţial important, care de aici vine“, a declarat Bogdan Boteanu într-un interviu acordat ZF.
ING are pe piaţa locală activitatea structurată pe trei piloni: corporate (wholesale) - care înseamnă companii foarte mari sau multinaţionale, Midcorpote Banking - care include IMM-urile şi partea de retail / persoane fizice. Iar pe segmentul Midcorporate Banking, care există de 15 ani în România, ING a crescut doar organic.