Afaceri de la zero. Adrian Drăgan produce preparate tradiţionale din carne în comuna Berceni de lângă Bucureşti şi speră la vânzări de peste 600.000 de euro în băcănia proprie
Preţurile produselor din carne din magazinul La Drăgan pornesc de la 15 lei şi ajung la 100 de lei, în funcţie de tip.
Adrian Costin Drăgan, un antreprenor din comuna Berceni de lângă Bucureşti, procesează carne în carmangeria proprie, deschisă în curtea bunicului său. El duce astfel mai departe o tradiţie născută în familie, după ce a învăţat să pregătească singur preparatele din carne pentru sărbători. Ulterior, a început să prepare carnea şi pentru prieteni şi vecini, apoi a decis să transforme această activitate în afacere.
„De câţiva ani, eu eram cel care se ocupa, în familia noastră, de prepararea produselor de Crăciun. Mi-am însuşit pasiunea de la bunicul meu. Prietenii ajunseseră să-mi aducă din porcul lor să le pregătesc carnea“, povesteşte Adrian Drăgan, proprietarul carmangeriei La Drăgan – Atelierul de gust, din comuna Berceni.
În 2014 a decis să-şi facă propriul business în procesarea de carne şi, vreme de doi ani, a lucrat la construcţia atelierului. În 2016, a deschis carmangeria, căreia i s-a alăturat, ulterior, şi un punct de desfacere, unde sunt vândute produsele fabricate în atelier.
„La început, am avut un magazin mic, de trei metri pe trei metri. Primii clienţi au fost prietenii noştri, care ştiau ce produse fac eu“, spune Adrian Drăgan.
În magazin se găseşte o gamă mare de produse, în general tradiţionale, de la specialităţi afumate sau marinate până la produse proaspete, pentru grătar, mici, cârnaţi, produse crud-uscate, babic, ghiudem, salamuri. Clienţii pot să şi comande specialităţile pe care le doresc, însă pregătirea lor durează, de regulă, până la câteva zile.
„Materia primă căutăm s-o luăm numai de la producători locali. De exemplu, recent, am început colaborarea cu un crescător de vită Angus de la noi din comuna Berceni.“
Magazinul de nouă metri pătraţi s-a transformat între timp într-o adevărată băcănie, după ce Adrian Drăgan a investit peste 50.000 de euro pentru extindere, pe lângă cei 120.000 de euro investiţi iniţial. Oferta magazinului cuprinde acum, pe lângă preparatele din carne făcute în carmangeria proprie, şi produse de la furnizori autohtoni, de la bere, la brânză, ulei sau dulceţuri. În total, în procesarea cărnii şi în magazin, lucrează zece angajaţi.
„În 2018, cifra de afaceri a fost de circa 220.000 de euro, iar anul acesta preconizăm că va fi de trei ori mai mare, odată cu extinderea magazinului.“
Cei mai mulţi clienţi vin la Atelierul de gust La Drăgan din comuna Berceni, însă există şi cumpărători care vin din Bucureşti, mai ales în weekend. Cum mulţi dintre ei i-au spus că şi-ar dori un magazin mai aproape de centrul oraşului, Adrian Drăgan spune că s-a gândit şi la această posibilitate, dar nu va face o astfel de investiţie în viitorul apropiat.
Preţurile produselor din carne din magazinul La Drăgan pornesc de la 15 lei şi ajung la 100 de lei, în funcţie de tip.
„La început, cel mai bine se vindeau cârnaţii. Apoi, am făcut un salam care le-a plăcut tuturor. De curând, am făcut şi pateu de raţă, de pui, de porc.“
În plus, La Drăgan vinde şi produse sezoniere, pe care le face doar în perioada sărbătorilor, precum jambon de porc sau drob. Pentru că unele dintre ele – cum ar fi lebărul sau jumările – sunt solicitate şi în afara sezonului, Adrian Drăgan s-a conformat cererilor.
Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.
ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă.
♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.
♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.