Analiză ZF: 1 din 6 lei cheltuiţi pe bunuri de consum merge către mărci private. Pariul retailerilor pe „made in Romania“ a dus piaţa la 15 miliarde de lei
Piaţa bunurilor de larg consum (alimente, băuturi, articole de îngrijire personală şi a locuinţei) este evaluată la circa 92-93 mld. lei (20 de miliarde de euro) anual, iar mărcile private au ajuns anul trecut la o cotă de 16,4%, un nivel maxim record, conform informaţiilor ZF pe baza datelor oferite în timp de GfK. Oficialii companiei de cercetare de piaţă spun că, prin comparaţie, în 2017 acest segment de piaţă avea o cotă de 15,5%. Este vorba de cota de piaţă în valoare şi în lei. Variaţiile pot apărea în euro ca urmare a evoluţiei cursului de schimb, în 2018 moneda locală depreciindu-se faţă de euro.
Mărcile private au câştigat teren anul trecut, într-o perioadă de creştere a consumului privat cu 5%, pe fondul unor investiţii făcute de retaileri în acest sector.
Mai exact, lanţurile internaţionale de magazine continuă să parieze pe astfel de produse, lansând mărci noi pe segmente de piaţă care câştigă teren – articole bio sau pentru copii – şi dezvoltând continuu portofoliul. Un alt pariu continuu al ultimilor ani este acela al mărcilor private „made in Romania“.
Mai bine de jumătate dintre cei zece jucători din comerţul modern local au pariat pe mărci private româneşti, care aduc în prim-plan reţete de mult apuse sau care reiterează gustul copilăriei. Aceste iniţiative vin în contextul în care circa 80% din români caută în mod special produsele româneşti când merg la cumpărături, arată cele mai recente studii. Aşa au apărut Drag de România (Carrefour), Gusturi Româneşti (Mega Image) sau Tradiţia Gustului (Cora).